Gå til innhold
Arkivverket

[#4492] Blancefloer fra Fana


Gjest Gurli Holte Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Jeg har kommet over ett merkelig navn. Blancefloer er fornavnet. Er dette forløper til noen navn i vår tid??? Er dette er vanlig navn eller , det er første gang jeg har kommet borti dette. Hun var fra Fana hennes fulle navn var: Blancefloer (Katarina ) Jonsdatter eller Jansdtr. Samdal. Hun var skrevet som Samdal i 1801 tellingen og som enke så hva hennes føde navn var vet jeg ikke - derfor spør jeg om noen kan hjelpe meg her - om hvor hun kommer fra, foreldre... Første ektemann kan være fra Samdal - hennes andre ektemann var ungkarl Ola L. Sæle. Hun var født ca 1759.TAKK!MVH, GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Den første Blanceflor jeg har hørt om i Norge, er datteren til den danske adelsmannen Vincens Lunge. Han kom til Norge i 1523 og ble gift med Margrete som var datter til fru Inger til Austrått. Vincens Lunge var sannsynligvis den rikeste i Norge på begynnelsen av 1500-tallet og datteren Blanceflor som ble gift med den danske adelsmannen Daniel Bilt arvet mye av jordgodset. Navnet Blanceflor kom nok til Norge i dansketiden, men om Blanceflor Lunge var den første i Norge med det navnet, vet jeg ikke. Men kanskje er det noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navnet Blanceflor i Fana kommer såvidt jeg vet fra Jondal, og er (tilsynelatende utelukkende) brukt blant etterkommere etter Galtung- og Orning-slektene. Navnet er vel kommet til Norge med folkevisen, og i dialekt var nok formen Blanka vanlig. (Blanka var navnet på en svensk-norsk dronning på 1300-tallet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Herman Martinus Johannessen Falch f. ca. 1754 i Bergen d. ? han er muligvis død før 20.06.1790. Opkaldt efter morfaderen. I matroser i Bergen 1754-1800, er Herman indrulleret den 17.11.1783, han slettes 1795 p.g.a. lang udeblivelse, hvorfor? Han nævnes som velvoksen, gift og foretaget 7 rejser til dato ved indrulleringen. Gift med enken Rachel Sunde, f. 1740 (andet sted nævnt 1749) d. 19.06.1811 gravlagt 25.06.1811, hun boede ved folketællingen 1801, ved sin søn Hans Milbach og svigerdatteren Christina Maria Storm i 9-11, og ved sin død 4-64 i Bergen. Rachel var 1. gang gift den 20.12.1767 med enkemand Niels Milbach f. 1735 d. 28.05.1771, med hvem hun havde 3 børn. Niels Milbach gift 1. gang den 10.11.1756 med Blantzeflor Catharina Orning f. 1727 døbt 20.08 d. 1766 gravlagt 04.10. i Bergens Domkirke, de havde sammen 6 børn.Jeg kender ikke navnet på de 6 børn. Det kumme være en mulighed?Mvh. Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

I tillegg til Blanceflor Vincensdtr Lunge, død 1571, har jeg Blanceflor Knudsdtr Bildt født før 1601, død etter 1674, og Blanceflor Sophie Due født omk. 1655 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Takker så mye for mange innspill - i mine notater har jeg at Blancefloer var født ca. 1759 og at hun døde i 1817 på Samdal i Fana. Så none her er ikke rett da- én får lete videre :) Men kanskje det kan være en datter av Blancefloer og Niles??GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her her du borna med Ole Olsen Østestad Samdal (frå Fana kyrkjebok):15/12,1781,Jan,Ole Olsen,Östestad Samdal,Blancheflor Cathrine,,2/11,1783,Martha,Ole Olsen,Östestad Samdal,Blancheflor Catharina Jansd,,21/1,1787,Jörne,Ole Olsen,Östestad Samdal,Blancheflor Catharina Jansd,,23/8,1789,Jorne,Ole Olsen,Östestad fra Sandal,Blanciflor Catharina Jansd,Galton,20/5,1793,Martha,Ole Olsen,Samdal,Blanceflor Jansd,,26/6,1796,Torjils,Ole Olsen,Samdal,Blanceflor Jansd,,Eine plassen skriver ho seg for Galton, truleg feilskrift for Galtung. Dermed har nok YN rett i at ho opphaveleg slekta frå Jondal. Men kor Ole og ho har gifta seg, har eg ikke klart å finne. Samdal ligg jo heilt i grensa mot Samnanger som i tidligare tider høyrde til Os tillike med noverande Fusa. I dette området var det mange av Galtung-ætta som seinare trakk mot Fana. Eg slektar sjølv frå slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

I bygdebok for Fusa,Hålandsdal og Strandvik bind 2 finn eg på garden Austestad:Hans Lasseson Austestad (1692-1762)g.1725 med enke Marta Hansdtr.Lundervig (1710-1779)Marta g.3 i 1763 med Ole Olson Brathus (1734-1800) Ole g. 2 1780 i Jondal med Blanceflor Katrine Galtung (f.1759) Ho g. 2 i 1801 og budde då Samdal i Fana. Diverre har eg ikkje bygdeboka for Jondal,men kanskje du kan låna den på biblioteket. Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det bygdeboka for Fusa syner, er at BCG kom attende til sine eigne. Mor hennar var nemleg av Gjøn-folket - tillike med MHL. Far til BCG var Johan Daniel Larsson Galtung (1722-72), g. 1747 m. Marta Hansdtr. Gjøn (1716-1803). Og det var far til Marta som hjelpte versonen økonomisk på beina, etter at far til JDLG hadde "spela bort Torsnes (Jondal) nere i København", slik at gjelda var svært so høg. Den speleglade var Lars Johanson Galtung (1696-1771). Om du ynskjer meir, må eg anten sende det på faks eller per post, men då lyt eg ha ein adresse - evt. skanna som epost. Eg har Jondalsboka her og kan gjere dette i helga. Send meg i so fall epost på: fndbred@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.