Gå til innhold
Arkivverket

[#4493] Tossene, Hunnebostrand i Bohuslen


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Jeg leter etter mer info om min oldemor Mathilda Charlotta Mathiasdotter f. 31.12.1861 på torpet Dankasen under Rørby Sørgården. Hennes foreldre var Johan Mathias Andersson f. 1819, og moren Johanna Olsdotter f. 1823, ukjent fødested på begge foreldrene. Hun hadde en bror Martin Julius 1859-1862. Johanna Olsdatter hadd i hvert fall 2 barn før hun giftet seg, Josef Josefson f, 1851 og Jacobina Johansdotter f. 1847. Vet ikke om noen av dem fikk etterkommere. Ifølge min slekt skulle Mathilda også ha en søster som hette Beate og vi har slekt i Lysekil/Gøteborg-området, og jeg undres på hvem det er etter. Kanskje fantes det også flere søsken. Kjenner noen til dette ?Bente i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Bente.Jeg anbefaler deg å søke om dette i Sverige. Sannsynligheten for å få et eller flere svar er nok større der enn her hjemme.Gå til siten: www.genealogi.seKlikk deretter på anbyterforum . Da kommer du til et meget interessant diskusjonsforum. Prøv der. Jeg har selv stillet spørsmål der og fått hjelp.Lykke til!Julehilsen Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Angående Tossene så er jo et stort problem at mange av kirkebøkene herfra har gått tapt i brann. Det er imidlertid en forening som arbeider med å samle opplysninger fra alternative kilder som soldatlängder med videre for å rekonstruere familieopplysningene herfra. Jeg har selv hatt god hjelp med en inngiftet person i slekten som kom til Hvaler, men var fra Långön i Tossene på Sotenäset. Sveriges Släktsforskarförbund har utgitt en CD-romskive med døde i Sverige mellom cirka 1950 (eller 1955?) og 1999. I hvert fall fra midten 1970-tallet og utover opplyser denne om fult navn, fødselsdata og dødsdata med -sted, sivilstand, adresse etc. Dersom du var navnet på noen av dine slektninger (som er døde) kan du kanskje finne de igjen her og spore slektskapet en veien i stedet? Ellers er det i Sverige et helt annet personvern, eller snarere mangel på sådant, enn det vi er vant til fra Norge. Dersom du går på Folkbokförningen/Skatteförvaltningen finnes det en "Almenhetensterminal" eller liknende. Her kan man ved hjelp av f.eks. etternavnt og adresse, etternavn og fornavn eller liknende få frem en persons fulle navn, fødselsdato, sivilstand med mer. Opplysninger om alt dette kan du sikkert finne på svenske sider, f.eks. den allerede nevnte "www.genealogi.se". Lykke til! MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.