Gå til innhold
Arkivverket

[#4494] Cecilia Catharina Jørgensdtr. Bratt


Gjest Tore Hovda
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hovda

Cecilia Catharina Jørgensdtr. Bratt flytta til Vang i Valdres ca. 1762, og gifta seg 7.11.1762 med den like "ukjente" Ole Olsson Edsvold, f. 20.8.1737. Han ble lensmann i Vang. Cecilia eller Sidsel som presten skreiv ved giftermål, barnedåper og begravelse, er f. ca. 1737. Vet ikke hvor noen av dem kom fra, trass i undersøkelser av Bratt-slekta i Gudbrandsdalen, Sogn og Sverige. Jørgen Bratt som faren hennes sikkert hette, har jeg ikke funnet noe sted. Opplysninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilia Catharina var av Bratt-slekten fra Kaupanger, men selv var hun født i Årdal i Sogn mellom 1737 og 1739. Hun var datter av Jørgen Jensen Bratt (ca.1700-1742?) og Fredrikke Katrine Mathiasdatter (ca.1708-før 1752) som ble trolovet i Årdal 1.3.1732. En grunn til at du og andre har hatt vanskelig for å finne henne, er bl.a. at såvel faren hennes som brødrene hans bare brukte slektsnavnet Bratt i noen få sammenhenger. Jeg har imidlertid "fotfulgt" denne familien i et par år og er sikker på hennes opphav.Cecilia er trolig den "Zissele" som ble døpt i Årdal 15. des. 1737. Faren hadde arbeidet ved Årdal Kobberverk der driften ble innstilt i 1734, og omkring 1740 reiste han til Kongsberg. Han fikk der arbeid ved sølvverket, men døde etter et par år. Jeg er ikke sikker på hvordan eller hvorfor Cecilia Catharina kom til Vang, men det er jo ikke så langt derfra til Årdal. Skiftet etter mormoren hennes fra 1752 tyder på at hun da bodde i Årdal mens hennes to eldre søstre Marie (ca.1733-1803) og Isabella Cathrine (1734-ett 1771) hadde flyttet til Bergen.Med julehilsen fra knut.bryn@himolde.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si noe om mannen til Cecilia, Ole Olsen Edsvold. Iflg. mine notater kom han til Vang omkring 1760 da han ble lensmann i bygda. Han døde samme sted 1807 (70 år og 3 uker gml.). Iflg. bygdeboka for Vang var Ole visstnok fra Romerike. Jeg vet ikke hva kilden er til den opplysningen, men det er jo en god hypotese at han rett og slett var fra Eidsvoll. Det er imidlertid flere gårder som har lignende navn; bl.a. "Esval" i Nes på Romerike, "Eisval" i Sørum.Tore Hovda skriver at Ole var født 20.8.1737. Hva er kilden til den opplysningen? Er det én eller annen som mener å ha funnet dåpen av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Jeg var litt for kategorisk da jeg fastslo at Ole Ole Olsson Edsvold var født 20.8.1737. I mine notater står det et stort "CIRKA" ved denne opplysningen. Han ble i flg kyrkjeboka for Vang gravlagt 12.sept. 1807, og var da 70 år og 3 uker gammel. Jeg vet av erfaring at dette slett ikke behøver å bety 70 år og 3 uker !! Men et utgangspunkt, usikkert sådant, kan det være!! Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Henning Andersen

Ole Edsvold, ja det var sånn han skrev navnet sitt selv, er jeg interessert i om noen har fått mer opplysninger om. Nesten 9 år er gått siden siste innlegget her - men jeg valgte å aktivisere denne lenka fremfor å opprette en ny. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.