Gå til innhold
Arkivverket

[#4499] Jacob Hertel, Røros


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thynes

Den 15.08 1777 giftet Eva Margrethe Jacobsdatter Hertel seg med Carl Henric Ingman på Røros. Er det noen som kjenner noe til Jacob Hertel? Og evt. noe om Carl Henric Ingman?På forhånd takk.Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Heisann Alf!Mulig at disse var innflyttere til Røros, finner ikke noen i mine dåpslister eller konfirmasjonslister, med disse navnene. Carl H. bor i Kirkegaden i 1801 , da som enkemann - med 3 barn - men der står ikke hvor han var født.MVH, GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei, og takk for svar.Kan du si meg hvor langt tilbake dåpslistene og konfirmasjonslistene dine går? Carl Henric er jo oppgitt å være 64 år i 1801, mens det er uvisst hvor gammel fruen var, her må jeg muligens inn i lister over begravede.Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1730 døde Peter GRUBEs enke på Røros. Hun er i kirkeboka ført som Malene HERTEL, 87 Aar. Peter Grube er trolig identisk med kullfogd Petter Grube som var 69 år gml. i 1701. Dette er jo ikke så mye til hjelp, men viser at Hertel ikke var et helt ukjent navn på Røros. Det kunne jo til og med tenkes at noen av barna til dette paret brukte morens slektsnavn, og det er derfor verdt å nevne sønnenes navn som iflg. 1701-manntallet var: Ole, Johannes Fredrik, Erik, Jesper, Benjamin, Cornelius, Lars og Nils. Ingen Jacob dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Heisann!Mine lister er fra 1727 til 1766.Alle er jo ikke oppført her med etternavn så de kan jo være der ett sted - jeg tittet bare etter etternavn....MVH, GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei igjen.Det ser jo ut til at navnet Hertel har hatt en tilknytning til Røros. I tillegg til det Knut nevner om Malene Hertel har jeg registrert at det visstnok fantes en person i Troms som heter Richard Bendixsson Hertel, sannsynligvis født på Røros i 1741. Jeg registrere også at det finnes personer på Kongsberg i 1801 med etternavnet Hertel. Kanskje det bare er en tilfeldighet at dette nanvet opptrer på to bergsteder ?Gurli, jeg har ett spørsmål til til deg. Finnes det noen i listene dine med bare navnet Eva (og evt. Jacobsdatter)? Jeg ser at Eva Margrethe noen ganger kun er omtalt som Eva Jacobsdatter.På forhånd og atter en gang, takk.Samtidig vil jeg ønske dere et riktig godt nytt år.MvhAlf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Hei igjen Alf!Vel, i mine dåpslister er det 4 stykker Eva - men ingen med Jacob som far (1727-47). Ingen Margrete heller med Jacob som far....8 stk. Eva ingen med Jacob som far (1747-66) En Margrete med Jacob som far født i 1766 - men det kan jo umulig være den rette - 11 år når hun giftet seg...nei - Finner heller ingen med disse navnene i konfirmasjonslistene (1741-1766). Beklager.. MVH, Gurli HH Og Godt Nytt År til alle i 2001! Vielse listene mine er fra 1727-1766. Jeg har ingen begravde/døde lister - enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.