Gå til innhold
Arkivverket

[#4500] Hansine Olsdatter, Ørkedal


Gjest Arnfinn Småli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Småli

Jeg prøvde for et par år siden, uten respons, og forsøker nå på nytt å finne opphavet til min tippoldemor, Hansine Olsdatter Li, etter sigende fra Orkdal. Det jeg vet er at hun kom til Mo i Rana i 1861 sammen med Ole Johannessen fra N-Fron. De giftet seg året etter, og i kirkeboka oppgis hennes fødested som Ørkedal, og hennes fars navn som O. Olsen. Fødselsår angis til 1838. Jeg har lett i kirkeboka for Orkdal, perioden 1836-40, uten å finne henne. Listene over konfirmerte med dette utgangspunkt, ga heller ikke noe resultat. Med seg til Rana hadde hun sin datter, Marie, født utenfor ekteskap i 1859, og døpt i kirka i Holtålen. Det jeg ikke har klart å finne ut, er om det i Orkdal, Holtålen, eller omkringliggende kommuner fantes noen gård ved navn Li, og hvor det bodde en O. Olsen (kanskje husmann?) med en datter ved navn Hansine. Hansine var også da et ganske uvanlig navn. Er det noen der ute som kan hjelpe meg å fylle dette hullet i slektshistoria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.