Gå til innhold
Arkivverket

[#4503] Viking Vikingsen/ Øpsen


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Viking giftet seg med en av mine formødre, Martha Knutsdtr. fra Iden, i 1879. Han var født 10/12-1843 og døde på Øpsen 30/11-1884. Men var han også født på Øpsen, eller hvor kom han fra og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

P.S. Ved vielsen er hans far notert som Gbr. Viking Andersen Øbsen. Under døde i Herdla/Manger finner jeg ingen Viking Andersen. I FT 1865 for Voss pr.gjeld finner jeg en Wikking Andersen, 47 år, på gården øvre Graue - kan han være "min" Vikings far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Viking Vikingsen er født på Øbsen 10. desember 1843, døpt 1. januar 1844, og var sønn av gardmann Viking Andersen Øbsen og hustru Anne Andersdatter.Viking-navnet har ofte sitt opphav på Voss, og kan godt ha det i dette tilfellet også, men Viking Andersen Øbsen døde 21. september 1843, 28 år gammel. Da skriver presten at han var født på Fløysand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei.Min teori, etter å ha studert slektene til Viking'ene i Hammer, er at Viking Andersen (f.ca.1815) er sønn av den Anders Siursen som er 5 år i 1801-tellingen på gården Sætre. Han har en eldre bror ved navn Viching, og er sønn av Siur Vichesen (f.ca.1756) og Anna Olsdatter (f.ca.1764).Det må selvfølgelig sjekkes opp mot kirkebøkene for området.mvhKenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Wiking, sønn av Anders Ols. og Randvei Wikingsd. Fløysand, ble døpt 27. mars 1815. (Hamre kirkebok A 9, fol. 34b.)Og i 1801 finnes det såvidt jeg ser bare en person med navn som barnemoren: 14 år gammel på Ryland i Manger prestegjeld, og datter av Wiching Olsen og Synneve Jensdatter. Wiching Olsen Iden hadde 22. oktober 1781 giftet seg med Synneve Jensdatter Schintvedt.Vielsen til Ranvei Wichingsdatter og Anders Olsen har jeg imidlertid ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.