Gå til innhold
Arkivverket

[#4511] Knut Olsen fra Valdres, f. 1847


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Hei. Knud eller Knut Olsen, eller Olsen Strande, født mai 1847, fra Østre Slidre, etterlyses.Han var gift med Sigri eller Sigrid Nilsdatter Jorstad, vet ikke hvor hun kommer fra. De emigrerte til New York i 1887. De hadde fem barn da de forlot Norge: Ole, f. 9. april 1878, Mary f. april 1880, Nils f. februar 1882, Knut mars 1884, Sara f. 1886. En av etterkommerene til Knut Olsen Strande i Statene vil gjerne ha opplysninger om slekten Hilsen Anne Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Knut Olsen Strande finner du under "Strandepladsen" i Øystre Slidre i folketellingen fra 1865 i Digitalarkivet. Han bodde der sammen med sin mor (Marit Gudbrandsdatter) og 3 ugifte søsken. I "Gardar og slekter i Øystre Slidre", bd.B, s.124 står det følgende under Strandeplassen: "Strandeplassen låg nokså høgt oppi lia ova det som i dag er Søre Strande. Det finst enno att tomter oppi skogen der. I 1820 fekk ein Jens Nilsen Dale kontrakt på denne plassen, som då var nyopprydda. I 1840-åra vart ein Ole Nilsen plassmann her. Kor han kom i frå, veit eg ikkje sikkert, men kona Marit var frå Onstad. Ole døydde i 1852, 47 år gamal. Ved folketeljinga i 1865 stod Marit for det relativt store plassbruket, og fire av ungane budde hjå henne. Den eldste, Nils Olsen, kjøpte i 1871 Søre Strande, som då omfatta m.a. denne plassen. Plassen vart då nedlagd, og mora fekk livaure av sonen. Alle syskena til Nils reiste til Amerika." Søre Strande (g.nr.37,b.nr.9) er matrikulert under Nørdre Jørstad i Volbu sokn i Øystre Slidre. Sønnen til Nils Olsen Strande, Ola Nilsen Strande, overtok senere Søre Strande, og han solgte gården ut av slekta i 1953. Du finner Nils Olsen Strande og familien hans i folketellingen fra 1900 i Digitalarkivet. Moren til Knut Olsen Strande, Marit Gudbrandsdatter, var fra husmannsplassen Jordeplassen (Onstadjordet) under det vestre Onstadbruket (g.nr.35) i Volbu (se s.69 i den nevnte bygdeboka). Hun var datter av Gudbrand Gudbrandsen (1782-1869) fra Nørdre Onstad i Volbu og Marit Olsdatter, f. 1781, fra Øvre Skattebu i Rogne sokn i Øystre Slidre. Du kan finne mye slekt bakover fra Marit Gudbrandsdatter ved å bruke bygdebøkene for Øystre Slidre. I folketellingen fra 1865 for Øystre Slidre finner jeg bare 2 personer som ut i fra navn og alder passer til å være kona til Knut Olsen Strande. En av disse er 11 år gammel og bor på Bråten i Volbu. Ved å sammenligne med matrikkelen fra 1886 ser man at dette bruket tilsvarer det som i bygdeboka for Øystre Slidre blir kalt Mattisgardbrøtin (g.nr.37,b.nr.5), også matrikulert under Nørdre Jørstad i Volbu. Denne 11 år gamle Sigri Nilsdatter er trolig kona til Knut Olsen Strande. (Jorstad er antagelig en amerikanisering av Jørstad). Sigri var datter av Nils Knutsen som igjen var sønn av Knut Nilsen Langedal og Gjertrud Rønjusdatter (se s.115-116 i den nevnte bygdeboka). Langedal er i Hegge sogn i Øystre Slidre. Se "Gardar og slekter i Øystre Slidre", bd.A s.407. Ved å søke i "Familysearch" fant jeg (i IGI) en Knud Olsen g. 20 nov. 1876 i Øystre Slidre m. Sigrid Nilsdr. Ved å se etter i kirkeboka under innføringen av dette giftermålet vil du forhåpentligvis kunne fastslå med sikkerhet om Sigri Nilsdatter som bodde på Bråten i 1865 var Knut Olsen Strande sin kommende kone. En annen mulighet kan være å undersøke boka "Vang og Slire" av Tore Ey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Tusen takk for hjelpen. Jeg skal oversette dette til engelsk og sende det til Knud Olsens etterkommer i USA. Med vennlig hilsen Anne Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Falldalen

hei Anne Her kommer et svar i seneste laget men jeg kan bekrefte overnevte giftemål mellom Knud Olsen og Sigrid Nilsdatter.Ta kontakt. tor-fal@online.noTorbjørn Falldalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Tusen takk. Jeg videresender all informasjon jeg får om slekten til Knud Olsen Strande og sender til Mike Strande. Han er svært takknemmelig for all informasjon han kan få om sine aner. Med vennlig hilsen Anne Strande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.