Gå til innhold
Arkivverket

[#4522] Gurine Karoline Gundersen Toskø, Manger


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg lurer på hvem foreldrene til Gurine er, og hvor og når de er født. Gurine er født rundt 1880, og ble 2.april 1901 gift med Olaf Martin Olsen Seim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gurine Karoline, datter av "Gbg: Gunder Torkildsen (1836) og Anna Nilsdt: (1839) Toske", ble født 21. august 1880, og døpt 5. september samme år i Manger.10. juli 1860 giftet "Ungk. og Grdmd Gunder Torkelsen Herløvær, 22 år gammel, og Pige Anne Nilsdtr Toskøe, 20 år gammel", seg i Manger. Brudgommens far: Torkel Johannesen, brudens far Nils Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Øyvind: Kjenner du noe til Ole Gundersen f. 1847 Thoskø og hans kone Elline Johannesdatter f. 1854?Jeg leter etter far til Elline og når Elline giftet seg med Ole Gundersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Nei, det gjør jeg dessverre ikke. Hvis du ikke finner dem på Digitalarkivet eller i bygdebøker, kan du kanskje henvende deg til Statsarkivet i Bergen, enten ved å besøke arkivet, eller hvis det ikke passer, henvende deg til dem skriftlig. Selv har jeg svært positive erfaringer med Statsarkivet i Bergen når jeg ikke klarer å komme videre på andre måter. Ellers fant jeg på Digitalarkivet sine folketellinger for 1865 en Nils Nilsen, under Fana prestegjeld. Vedkommende skulle i 1865 være 56 år, hans kone var Anna Pedersdatter på 52 år, og de har en datter på 15 år ved navn Anna Nilsdatter. Jeg lurer på om det er samme Nils Nilsen som er nevnt overfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Antagelig er det ikke det, det ville være rart om denne hadde to døtre med navn Anne/Anna, og i 1865 har jo Anne Nilsdatter allerede vært gift i fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Du finner dem jo i Manger i 1865, på "Thorsken", Føderaadsmand Nils Nilsen (59) og Anna Gundersdatter (55). Regner med at du allerede har funnet Gunder Torkelsen og Anne Nilsdtr. på samme sted?mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Mulig er det Gunders foreldre som finnes på "Herløhver" i Manger i 1865: Torkild Johannessen (71) og Marie Monsdatter (55)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Og denne Torkild finner du døpt (som Torchel) 21.04.1795 i Manger, født 20.04 (tvilling med Ramsus), og sønn av Johanes Torchelsen Herløever og Ane Rasmusdatter. Det finnes 2 stykk Marie Monsdatter født i 1812 og en i 1813, så der er det mer usikkert. Anne Gundersdatter er født 13.03.1811 og døpt 17.03.1811 Manger av foreldre Gunder Jonasen Toske og Maleine Clemetsdtr. Det finnes to stykk Nils Nilsen i 1807 og en i 1808. Alt dette finner du i Digitalarkivets (Digitalpensjonatets) registrerte kirkebøker.mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen kenneth. Er ganske fersk i bruken av Digitalarkivets sider, men får nok taket på det med litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Gunders mor KAN også være Kari Rasmusdtr. (f. 1799, Qvidsted). Hun ble 7/7-1816 g.m. Torchel/Torkild Johannesen Herløvær. Deres datter, Ane Torkildsdtr., er en av "mine". Jeg tipper at Marie Monsdtr., som Kenneth nevner i FT 1865 er Torkilds 2. kone - selv om jeg ikke finner Kari Rasmusdtr. under døde i Manger, men hun døde da trolig før 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Alvheim

Torkel Johannesson Herdlevær var gift tre gonger. Først 1816 m/Kari Rasmusdtr. Kviste, så 1832 m/Kari Gudmundsdtr. Toska (ho levde 1809-1839, og så tredje gang 1840 m/Mari(e) Monsdtr. Boge. Foreldra til Torkel var Johannes Torkelson Herdlevær(1761- ) g.1790 m.Anne Rasmusdtr. Fauskanger(1763-1833). Denne Johannes var soneson av Johannes Jonsen som var fødd ca. 1701 og budde på Herdlevær.(Gravlagt 04/05/1760, 58 1/2 år gml)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Øyvind Gjervik

Under VIGDE I MANGER 1824 - 1880 finner jeg at Torchel Johannessen Herløver`s (g. med Kari Gundersdatter Toske) far er Johannes JOHANNESSEN, ikke Johannes TORCHELSEN. Kan navnefeilen ligge i kirkeboken for Manger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Unde DØYPTE I MANGER 1759 - 1815 ser jeg at Torchel`s far er oppført som Johannes Torchelsen, som skal være det rette. Her ser det ut til at de forskjellige kirkebøkene i Manger ikke samsvarer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Alvheim

Hmmm...ja, du har nok sikkert noe rett i det, ja ;) Men såvidt eg veit så var han son av ein Torchel...hvis det kan hjelpa deg noe videre så var det skifte etter faren(?) Torchild Johannesen Herløvær den 10 aug. 1770, der er Johannes nevnt som 9 1/2 år, med formynder Ole Olsen Rong. Eg trur dette er den rette, sjøl om du no har fått meg til å stussa litt ;) Torkel gravlagt 9/9 1770...ein mnd etter skiftet? Kom han vekk på havet og vart seinare attfunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.