Gå til innhold
Arkivverket

[#4539] Karen Smedhagen og Ole Røen fra Rindal


Gjest Ola Rønningen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Rønningen

Jeg lurte på om det er noen som har opplysninger om mine tippoldeforeldre Karen Smedhagen og Ole Røen fra Rindal eventuelt Surnadal. Jeg tror Ole skulle være født i Rindal, mens Karen sannsynligvis er født i Surnadal. De hadde mange barn, blant annet min oldemor Johanna Olsdatter Røen som er født i 1901. Jeg setter stor pris på alle opplysninger jeg kan få om disse to, siden jeg for tiden ikke har muligheter til å oppsøke kirkebøker fra Rindal og Surnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Heisann Ola!Har bygdeboka fra Rindal der Røen er med men kan ikke med det første se Ole under der - vet du ca når han ble født??? Vet du navn på hans foreldre eller far???MVH, Gurli HH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Rønningen

Hei og takk for svaret,jeg vet desverre ikke mer om ham enn at han heter Ole/Ola og kalte seg Røen samt at han bosatte seg som voksen i Meldal i Sør-Trøndelag.Ola Rønningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Hei igjen Ola!De under Røen i Rindal som heter Ole/Ola er: Ola Mikkelson Røen f. 1871 han hadde 7 søsken til - det er skrevet at foreldrene tok med 6 av barna til Amerika - om Ole også ble igjen vet jeg ikke - Det er ikke nevnt -En annen Ole er Ole Pederson Røen født 1877 men han står som gift med Brit O. Løfald f.1889. De hadde Oppistua på Røen og fikk åtte barn - Ole her døde i 1954. Kan det hende at f.eks Ole fikk din oldemor Johanna med Karen også ble gift med Brit senere - for deres første barn ble født i 1911. Men den teorien er vel ikke holdbar siden du nevner at han bosatte seg i Meldal. Vel, dette ble ikke mye til hjelp -GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Rye

Hallo I bygdaboka for Meldal finnes Karen Eriksdatter Smedhagen, f.1869, gift i 1904 med Ole K. Røen. Kan det være disse du er ute etter? Jeg finner ikke Ole K. Røen i bygdaboka for Rindal, men min gamle mor i Meldal husker disse menneskene og mener at Ole var fra Rindal. Karen og Ole bodde på Løkken Verk i Meldal. Slekt i Meldal har også drevet og forsket på Karens etterkommere. Hun hadde trolig & barn, men de er ikke oppgitt i bygdaboka. Hvis du mener dette er rett spor kan jeg sette deg i forbindelse med etterkommere i Meldal. Mvh.Jorunn Rye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Rønningen

Hei! Dette høres sansynlig ut, det hadde vært fint om du kunne sette meg i forbindelse med etterkommere i Meldal. Takk skal du ha. Det stemmer at min Oldemor hvertfall bodde på Løkken Verk da min bestemor ble født.Ola Rønningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Rye

Hei igjen!Det hadde sneket seg inn en trykkfeil i mitt forrige innlegg, i linje 4 skulle det stå:" ...Karen hadde trolig 6 barn." Ta kontakt via jorunn@visto.com, så skal jeg formidle kontakt med Karens slekt i Meldal. Jeg vet at de kan gi deg flere opplysninger som ikke er å finne i bygdabøkene.Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det finnes en Ola Knutson Røen i bygdeboka for Rindal (bind 1 s. 233). Det heter at han bosatte seg i Meldal. Han var født 1876 som sønn av Knut Mikkelson Grønli, som byksla Geilen under Røen i 1860, og kona Eli Olsdotter Løset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Ålbu

Jeg har ikke klart å finne Ola Knutson Røen f. 1876 som Lars Steinar Hansen nemner i kirkebøkene. Jeg tror Ola er født 16.8.1870, fordi han levde i FT1875 på Geilen. Jeg finner at Ola f. 1870 reiste til Amerika (Manistee, Michigan) i 1891. Trolig kom han tilbake fra Amerika og slo seg ned på Løkken Verk. Foreldra til Ola er: Knut Mikkelson Grønli f. 5.4.1831, d. 1912 som enkjemann. Han var født på Ytre Grønlihuset. G. 1861 m. Eli Olsdatter Løset (Lykkja) f. 8.12.1830. Dei hadde 7 eller 8 barn (tvillinger døde unge). Vil du ha opplysninger om disse ungene, eller besteforeldrene og deres familie er det bare å ta kontakt på albu@sunndal.vgs.no TÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.