Gå til innhold
Arkivverket

[#4540] Kjenner DU Peder Abrahamsen, f. 1846?


Gjest Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Han er oppgitt som far til min farmor Anna Marie, f. 23.08.1891 i Krokstadelva, Nedre Eiker. Dette var hans 1. leiermål, og han bodde på Temte, iflg. kirkeboken. Jeg har så langt bestemt meg for ikke å betrakte navnet hans som falskt, og leter følgelig fortsatt etter en person med navn og f. år som ovenfor. Av biologiske grunner skulle en tro at han var på Nedre Eiker på tidspunktet for FT 1891, men jeg finner ham ikke denne tellingen. Ved landsdekkende søk på FT 1865, finner jeg 2 personer en på Jæren og en i Ringerike. Av disse har jeg hatt mest "tro" på han fra Ringerike, men finner ikke dennes fødsel i kirkebok for Ringerike, bare familiemedlemmer. En mulighet er at han var svensk, men jeg tenkte å sjekke de "norske" mulighetene først.Er det noen der ute som vet noe om den personen jeg søker, eller som har et forslag til hvordan jeg skal komme videre?Hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørn Skogli

Nærmere nå enn før?I Amtsarkivet for Jarlsberg og Laurvigs Amt, 1894, fant jeg bidragssak ifbm. ovenfor nevnte fødsel i 1891. Det ser ut til at antakelsen om at Peder Abrahamsen var svensk, er riktig. Iflg. lensmannen i N. Eiker oppgir han (des. 1894) at han kommer fra Sverige, er 49 år, og bor på Løvald i ”Hoff i Jarlsberg”, men har jobber rundt omkring, ved denne anledning igjen på Temte i N. Eiker. Så vidt jeg forstår ligger Løvald-gårdene i Botne, så enten bor han der, eller hos noen som kaller seg Løvald i Hof.Før jeg evt. tar en dag i Riksarkivet, blir da spørsmålet til dere der ute: Er det noen som sitter på aktuelle avskrifter av FT 1891, og så vil være brydd med å se om han bodde i Hof el. Botne i 1891?I FT 1900 finner jeg (på Østlandet) 1 stk. Peder Abrahamsen født i Sverige, han bor i Oslo m. svenskfødt hustru, begge er f. 1852. Men de har en datter, Emilie, f. 1893 i Tønsberg. Jeg har ikke funnet henne i kirkebok for Tønsberg. Men holder regning med at ”Tønsberg” kan måtte tolkes nokså vidt i denne sammenhengen.Jeg spør fortsatt optimistisk: Hvem vet noe?Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.