Gå til innhold
Arkivverket

[#4542] Jakob Sparrfeldt, född 1756 i Sverige.


Gjest Magnus Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Johansson

Hej!Jag söker uppgifter om en förfader till mig som har flyttat till Norge. Följande uppgifter har jag om honom och hans hustru:Jakob Sparrfeldt var född den 14 december 1756 i Sidensjö sn som son till urmakaren Per Zakrisson Sparrfeldt och hans hustru Sara Jakobsdotter Vrång. Han gifte sig 1778 med Sofia Mårtensdotter. Hon var född 1761 i Åsele sn. Familjen var först bosatt i Åsele sn. Omkring 1782-1784 inflyttade de till Kläpp, Ådals-Liden sn, där Jakob skrevs som urmakare. I slutet av 1700-talet är familjen skriven i Näsåker, Ådals-Liden sn. Jakob står nu som timmerräknare och urmakare. Omkring 1801 flyttade de ut ur församlingen.En forskare i Trondheim hittade följande edsavläggelse av Jacob Sparfældt 1808.6/9 1808 Hegstad & Tjeldsund ting Edsavleggelse av svensken Jacob Sparfældt, som har bodd med kone & barn i Norge bortimot 9 år og har de 2 siste år lospent(osäker på detta ord) på gården Næss. Narer seg som urmaker. De hjemmeværende barn er enda små, den eldste bare 12 år.Har någon stött på denna familj i Norge? Makarna hade många barn och några flyttade tillbaka till Sverige. Kanske några barn gifte sig i Norge? Alla uppgifter är av intresse.Tack på förhandMagnus Johansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Magnus Johansson

Jag hittade på www.familysearch.org tre personer med namnet Sparfeldt.Henrich Sparfeldt, gift 1823-12-06 i Lenvik, Troms med Marith Guldbrandsdr.Marthe Sophie Sparfeldt, gift 1854-10-15 i Lenvik, Troms med Peder Henriksen.Niels Nathanael Sparfeldt, gift 1851-09-21 i Lenvik, Troms med Olehanna Andreasdr.Kan någon ge ytterligare uppgifter om någon av dessa personer, så vore jag mycket tacksam.Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan dessverre ikke bidra, men vil gjerne takke for opplysningen om edsavleggelsen på tinget den 6 september 1808. Da jeg leste dette gikk det et lys opp for meg. Opplysningen kan være betydningsfull -- at edsavleggelsene også foregikk så sent på året og at de dessuten foregikk på lokale bydeting. Jeg, og flere andre med meg, trodde eden bare skulle avlegges i byene, og disse gjorde seg ferdige med dette i løpet av mars-april, antas det. Posten tar jengre tid mot nord, slik at bygdetingene nordpå ført varsles i løpet av sommeren og starter edsavleggelsen på høsttingene.Alle svensker i Norge har kanskje sverget ed. Årsaken er Danmark-Norges konges krigserklæring med påfølgende krig mot Sverige, startet 29/2, med krigshandlinger fra tidlig i april og utover året.Her er edsformularet (sannsynligvis med en hånd på lovboka og en hånd oppstrakt i været):At jeg ikke staaer i Forbindelse med den svenske Regjering eller med nogen af den danske Stats Fiender, samt, at jeg hverken umiddelbar eller middelbar vil indlade mig i Brevvexling med samme, eller foretage noget, som imindste Maade kunde skade den Danske Stat eller gavner dens Fjender, det bekræfter jeg med min Eed: saa sandt hjelpe mig Gud og hans hellige Ord.Hilsen Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Dette er hva jeg har funnet i Kirkebok for Lenvik: Vigd 06.12.1823 Ungkar Henrik Sporfeldt? bosted Rødningen 25 år og pige Marit Guldbrandsdtr Rødningen 24 år. Vigd 21.09.1851 Niels Nathanael Rydningen 25 år og piken Olehanna Fugleli 22 år. Brudgommens far Henrik Sparfeldt, brudens far Andreas Mortensen. Født 19.02.1824 Niels Nathanael: far Henrich Sparfeldt, rydningsmann, Rydningen, mor Marith Guldbrandsdtr. Født 03.05.1826 Lars Martinus, foreldre som over, gårdmann Fagerfjell, Lenvik, født 17.01.1829 Jacob Andreas, foreldre som over, inderst(leieboer hos andre) Strømmen, Lenvik, født 12.10.1831 Marthe Sophie, foreldre som over, bosted Rossfjordvatnet, Lenvik. Født 01.07.1851 Hansine Margrethe, far Niels Nathanael Henriksen og Olehanna Andersdtr. Død 16.11.1851 Jacob Andreas Henriksen 22 år, Finnfjord, Lenvik. Gikk i isen. Folketelling 1865: Marthe Sophie Hendriksdtr. og Peder Henriksen, Bosted Haugen, Lenvik. Barn: Karoline f.1855, Johana f.1859, Peder f.1862 Ingeborg f.1865. Alle er benevnt lapp som etnisitet FT 1865 Gottesjord, Sørreisa (nabokommune til Lenvik) Lars Martin Henriksen f.1826 Hans kone Dorthea Andersdtr.f.1842. Barn: Anders f.1861, Karen f.1864. FT 1875 Gottesjord.Lars Martin Henriksen, kona er ikke nevnt, sannsynligvis død. Samme barn som i 1865 + Danilken f.1866 og Lorentze f.1874. Verken Henrik Sparfeldt eller kona Marit døde i Lenvik før 1853, men jeg fant dem ikke i FT 1865 eller 1875. Jeg fant heller ikke Niels Nathanael og familien i disse folketellingene. Henrik Sparfeldts farsnavn fant jeg heller ikke. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magnus Johansson

Åse: Tack så mycket för uppgifterna som du skrivit ner. Det måste vara rätt person. Jag har också fått uppgifter från en forskare i Bodö. Han skrivit av alla dödsnotiser i Lenvik 1784-1853, men inte återfunnit Henrik död under den perioden. Detta verkar ju rimligt eftersom Henrik dog i Sverige den 17 februari 1838. Han är då skriven som norske mannen.Marit dog den 26 december 1863 på Haugen, Lenvik.Av Henriks syskon var det några som flyttade hem till Sverige, bland annat Märta som jag härstammar från. Några av barnen (förutom Henrik) borde ha blivit kvar i Norge, så om någon känner till något mera om denna familj så är jag intresserad av alla ledtrådar.Tack på förhand Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.