Gå til innhold
Arkivverket

[#4543] Martin Karlsen, f. 1859 i Trondheimsområdet


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Min oldefar Olaf Marius (f. 29.01.1882) ble døpt i Frosta kirke (N-T) 05.03.1882. Som foreldre oppgis ungkar og tjener Martin Karlsen (f. 1859; bopel Breivika) og pike Anna Gurine Ole-Andreasdatter Holte (f. 1864; bopel Havtrøa u. Juberg).Folketellinga 1875 forteller at ungkar Martin Karlsen, f. 1859 i "Trondhjem" var i tjeneste i Breivika, en plass ved Nåvik på Frosta.Kirkeboka for Frosta viser at ungkar Martin Karlsen Breivik omkom på sjøen under en storm 14.11.1881, 2 1/2 måned før Olaf ble født. Det opplyses at Martin var født i 1859; fødested "Trondhjem?".Jeg har ikke funnet Martin som konfirmert på Frosta; ei eller som innflytta til bygda.Kan noen hjelpe meg med å finne Martins opphav? Karlsen kan være hans "eget" farsnavn, men muligheten er det for at det _kan_ være f.eks. hans fars farsnavn (d.v.s. at bestefaren het Karl).Begrepet "Trondhjem" på denne tid kunne vel være noe "diffust". Det kunne siktes til sjølve byen, men også mye av områda rundt. Folketellinga 1865 for Sør-Trøndelag viser tre "kandidater":Trondheim: - Ole Martin Olsen, 5 år, f. på Strinda, dattersønn av David Olsen (trolig sønn av Ingeborg Olsen).Hitra: - Martin Carlsen (Skjærbusdalaunet), 8 år, f. i Hitra prestegjeld. - Martin Ulrik Carlssen (Ervik), 5 år, f. i Hitra prestegjeld.I tillegg har jeg funnet en del med "passende navn og alder" som er avvist på grunnlag av 1875-tellinga. Dersom noen har videre opplysninger om de nevnte tre som gir grunn til at også disse "avvises", vennligst ta kontakt med meg.Håper at noen kan hjelpe meg videre bakover.Mvh Arne Langåshttp://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.