Gå til innhold
Arkivverket

[#4551] Hvordan finne folk?


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Min Oldemor Augusta Pauline født Olsen er fra Tune eller Fredrikstad. Jeg har ikke funnet henne i noen kirkebøker der. Hun flytte til Skoger og Skoger prestekontor kan opplyse om en annen fødselsdato enn det som står på gravstenen.(2.8.1867-1949 og 1.11.1867-1949)De finnes ikke i noen vigselsprotokoller. Augusta var aktiv i Den frie evangeliske forsamling, jeg har skrevet brev dit, men ikke fått svar.Hvordan kan jeg finne Augusta?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Christina!Prøver å kaste inn noen ting du kan sjekke: Når flyttet din oldemor til Skoger? Var det før eller etter hun ble gift? Kanskje ble oldeforeldrene dine gift i frikirken, har du sjekket disse protokollene? De finnes på Riksarkivet og du kan sikkert få ditt bibliotek til å låne inn en kopi til deg. Vet du ca. når og hvor hun skal være gift? Før eller etter 1900? Hva het mannen hennes (din oldefar)? Hvor kom han fra - eller bedre - hvor var han født? For ordens skyld: Har du funnet henne i noen av folketellingene? Hvilket fødested opplyser Skoger prestekontor? De forskjellige datoene kan kanskje være fødsels- og dåpsdato. Er noen av barna født før 1900? Har du dåpsdata på noen av dem? Eller vet du når/hvor de er født? Foreldrene vil kanskje være gift i samme sogn eller i et nabosogn. Hvis du finner en dåpsinnførsel på ett av barna, vil opplysningen om ekte eller uekte født si deg en om du skal lete forover eller bakover i tid for å finne vielsen. Vet du om faren hennes het "Ole X" eller "X Olsen"? Da leter vi kanskje plutselig etter en Olsdatter eller noe helt annet! Dessuten kan Fredrikstad være Østre eller Vestre Fredrikstad eller Glemmen.Andre vil sikkert komme med flere tips, men dette er alt jeg kan komme på akkurat nå...Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror ikke den Frie evangeliske forsamling hadde vigselrett på den tiden,dei måtte nok gå til Sorenskriveren dersom dei var disentere. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Min oldefar het Emil Tollefsen. Det første barnet ble født i 1896 i Skoger. Augusta bor der og er gift i ft 1900. Tror hun kom til Skoger før hun giftet seg. Skoger prestekontor sier hun er fra Fredrikstad og kun det. Jeg vet ingen ting om faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Er det de som bor på Kjøita i Skoger? Der står det at hun var født i Tune, jeg vil tro at det er riktigere enn Fredrikstad (mindre sted, mer nøyaktig, tidligere kilde, personen det gjelder var i live). Du sier det første barnet var født i 1896, men datteren Anna Marie er oppført født 1894?"SLEKTSHISTORISKE KILDER 1500-1900" (http://home.online.no/~asjonass/kilder/) henviser til Sande og Drammen når jeg slår opp på Skoger under Vestfold. Jeg vil nå anbefale deg å lete etter vielsen til Augusta og Emil i kirkebøkene for Sande i Vestfold og Drammen (herunder Bragernes, Strømsø og Tangen), hvis du allerede har lett i kb for Skoger. Vielsesnotatet vil gi deg fødested og navn på fedrene til brudefolket, pluss når og hvor hun er konfirmert. Dissentere vil også være ført opp i kirkeboken, men kanskje i en egen avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Ja Augusta og Emil bor på Kjøita i Skoger. Når jeg skrev forrige melding husket jeg feil. Det første barnet er født i 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For ordens skyld:For den aktuelle perioden bør du også inkludere kirkebøkene for Strømsgodset. Skogers grense mot Drammen gikk nemlig helt ned til bebyggelsen på den siden av byen.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Jeg bor i Drammen selv, og kan egentlig ikke tenke meg at de skulle giftet seg andre steder enn i Skoger, men jeg kan forsøke. Et lite spørsmål, hvis de skulle giftet seg f. eks i Tune, står vigselsdato da i Skoger?Jeg håper virkelig å finne min kjære oldemor Augusta.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har av og til sett at vigselsdato er notert ved dåp av det første barnet.Når det gjelder kirkeboka for Skoger er det et hull fra 1884 til 1900 som antagelig flere enn jeg har hatt problemer med. Min erfaring har imidlertid vært at noen av de personene jeg ventet å finne under "Skoger", faktisk var å finne i kirkebøkene for Strømsø og Strømsgodset (f.eks konfirmasjon i Strømsø, vielse og begravelse i Strømsgodset).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Jeg tok for ordens skyld for meg boka "Skogene mellom Drammenselva og Eikeren" som kom ut i 1996 utgitt av Drammens og Oplands Turistforening (ISBN 82-90027-27-3) for å finne hvor plassen Kjøita lå. Fant følgende:"Midtveis mellom Hellashytta og Skjeldrumgårdene ligger Moldbakkene. Her lå det tidligere en husmannsplass under Skjeldrum gård. Hans og Marte Jacobsen bodde her rundt 1860-tallet. De tok visstnok navnet Kjøita og fikk tre barn: Jørgen Christian og Mathilde. Plassen ble fraflyttet ca. 1890 og kom etterhvert på fremmede hender. Den ble brukt til feriested inntil den brant ned i 1943. Idag må man være lokalkjent for å finne restene etter de gamle tuftene".I tillegg fantes en husmannsplass som het Kjøytaplassen som opprinnelig hørte inn under gården Nordre Fjell. Den lå oppe i bakkehellinga øst for Hellashytta (for den som er lokalkjent). Ennå i 1920-årene kunne det sees spor etter en åker i hellinga. De siste som bodde der het Kjøyta og var visstnok i slekt med familien på Moldbakken.Du som bor i Drammen har herved et fint turmål til sommeren!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei KjellIngen av de plassene i boka du nevner er riktig plass. "Min" Kjøita finnes fremdeles og ligger på Andorsrud i Skoger. Og familien bor der fremdeles.Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiI folktetellingen for 1900 i RHD står Augusta oppført som født i Thune 1867. Står oppført med fire barn, alle født i Skoger. Det skulle indikere at det bør være mulig å søke i Tune, som nå er en del av Sarpsborg. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo igjen! For å spikke litt fliser (liker å gjøre det av og til):Iflg. Teleslekts trykte utgave av FT1900 for Skoger (trykt 1996) lå de to Kjøitagårdene du finner i de elektroniske databasene (DA eller RHD) under Aaserud (g.nr.72). Andorsrud har g.nr. 71.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Oki doki.Men den ene plassen heter fremdeles Kjøita og lå ja under Aaserud. Er selvstendig bruk idag. Vi har jo fint lite husmannsplasser.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.