Gå til innhold
Arkivverket

[#4557] Foreldre til Ole Olsen "Grøtte" f.1779 i Orkdal


Gjest Tore Evjen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Evjen

Ole Olsen "Grøtte" f.1779 i Orkdal. Jeg Leter etter hans foreldre. Han var gift med Marit Knudsdatter. Ole vaks opp på Prestrønningen, en husmannsplass tilhørende Grøtte. I 1801 bodde han sammen med sin bestemor Mille på Prestrønningen. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Marith Larsdatter Rønningens uægte Drengebarn OLE ble døpt 1. aug. 1779. Blant fadrene er en Ingeborg Larsdatter Rønningen, som vel er Marits søster. En annen fadder er Ole Lervejen. Bygdeboka beretter at Leirveien var husmannsplass under prestegården, og dette bekrefter vel til en viss grad at det er "Prestrønningen" det er snakk om.Barnefaderen blev opgivet at være en Perug Mager (tror jeg) tjenner (tror jeg også det står) i Tronhiem (er jeg sikker på). (Kirkeboka 1743-1765, s. 33)I samme bok finnes på 3. påskedag (1. april) 1755: Copul: (Viet) Soldat Lars Fredrichsen Rønningen og Mildrj Joens datter. Og Oles bestemor het Mille, og morfaren var jo Lars, så det er vel god grunn til å tro at dette er de riktige? Stavemåte avhang jo alltid av hvem som holdt pennen...Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.