Gå til innhold
Arkivverket

[#4558] Gilles Mell, Mehl eller Meel, Bergen 1657


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Er stadig på jakt etter kvinnene i slekten og må da innom mennene. Finnes det noe i Sollids arkiv om Gilles Mell event. hustru m.m. NK Hilsen Greta S. Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Selvsagt! Jeg siterer: "Meel, Gillis f. i Bergen begr i Nyk før 1657 borgersk. 12/2 1638, skipper. Mandt. 1645 3 rode, (22) hus tax. til 300 dl (163) er gift Mandt. 1657 er han død, hus og grund tax 450 dl. (12) g. ant, Bereteog det maa antages at hun er gift 2) med skipper Søren Michelsen der har hos sig en av hans døtres mor arv. Der optræder en hel del "Gillisdøtre" samtidig om de fleste vet man gjennem opl. om svogerskab, fadderskab o.s.v. at de er søstre. Alle anføres her. Karen Gillisdat g. 1665 Bernt Andersen Margrete Gillisdat g. Christen Pedersen Kirsten Gillisdat g. Willum Willumsen Jeffes Giertrud Gillisdat Meel g. Jørgen Pedersen Berete Gillisdat Meel g Jan Jansen Reimers Lucie Gillisdat Meel g. Albert Berentzøn Ellen Gillisdat Meel g. Johan Hermansen Schrøder Anna Gillisdat Meel Cornelius Hansen og Hans Gyttrich Gillische Gillisdat Meel g. Rasmus Christensen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for raskt og utfyllende svar! Ser at 1.kone antagelig heter Berete. Finnes det et etternavn på henne? Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har i den senere tid forsøkt kartlegge gullsmed Jørgen Pedersens familie. Har derigjennom også kommet frem til Gillis Meel.Jeg har en Jørgen Pedersen med barn bl.a. Berete og Jollis (Gilles), men jeg har ingen bevis for at dette er gullsmeden Jørgen Pedersen. "Min Jørgen Pedersens barn har til faddere bl.a. Berete Jollisdatter, Elen Jollisdatter Meel, Lucia Jollisdatter Meel, Margareta Reimers og Jan Reimers. Dette tyder jo på slektskap med både Gilles Meel og Reimers. Det finnes i Bergen også en eldre gullsmed Peder Jørgensen, som ble mester 1637. Kan han være far til Jørgen Pedersen gullsmed? I boken Meddelelser om Bergenske gullsmeder av Johan Bøgli, Bergen 1893, står: "Jørgen Pedersen, født i Bergen. Læretid hos stefaren Jan Reimers 1653-59, mester 1669, borger 1669, død 1683". Jan Reimers giftet seg 1669 med Berete Jellisdatter. Men var Jørgen sønn av Jan Reimers første kone, eller av Berete Jellisdatter? Han har en datter Berete, men ingen Giertrud. Berete Jellisdatter var flere ganger fadder til hans barn. Ville man ha brukt barnets farmor som fadder? Stefarmor gikk kanskje bra. Er dette den Jørgen Pedersen, som var gift med Giertrud Jellisdatter Meel. Jellis og Berete og Giertrud forekommer hos flere av Jørgen Pedersens barnbarn, så også Joni, som en av Jørgens sønner heter.1712 er en Gilles Mæl fadder til et av Jørgen Pedersens barnebarn. Bror av søstrene Meel? Jeg klarer ikke å finne noe mer om han. Hverken gift, barn eller død.Jeg klarer ikke helt å finne ut av slektskapet bland alle disse. Er det noen som har noen flere opplysninger, som kan hjelpe meg? Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

En fyldig artikkel om Reimers/Jørgensen finnes i Bergens Historiske Forenings skrifter nr.47 1941. For øvrig mener jeg at "din" Peder Jørgensens etterkommere senere brukte slektsnavnet Egelstoph. Samme Peder Jørgensen nevnt fra 1672-90 som "bedemand",Nykirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Takk Svein! Ja det er riktig at endel av Jørgen Pedersens efterkommere brukte navnet Egelsdorph, uten at jeg har klart å finne ut hvor det navnet kom fra. Jeg vet at det fantes en Jørgen Pedersen, bedemand, i Bergen, men hvordan vet du at det er han som er far til "mine " barn? Jørgen Pedersen, gullsmed var 1683 gift med Trine Dreier. "Min" Berete Jørgensdatter hade en datter Thrine. Tilfeldigheter?? En av Beretes barn hade en Hans Drejer til fadder. Beretes bror Boye er i øvrig gift med Berete Jansdatter Reimers.Med hjelp av faddere har jeg funnet at Boye,Joni, Berete og Peder Jørgensen sannsynligvis er søsken. Boye ska være født i Køpenhavn. Fadderene tilsier også at disse er i nær slekt med Gilles Meel.Siden en av døtrene til Gilles Meel, gifter seg med gullsmeden Reimers, ser jeg muligheten av at dattern Giertrud var gift med GULLSMEDEN Jørgen Pedersen. Kanskje før Trine Dreier? Det er dette som det er så vanskelig å finne ut av.Skulle gjerne ha lest Bergens Historiske skrifter om gullsmedsfamiliene, men vet ikke helt hvor jeg får tak i dem her i Oslo. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Ulla.Jeg har nr. 47 hjemme. Ca 45 sider om "slekten". Dersom du ikke har fått tak i artikkelen kopierer jeg den opp til deg og sender den mellom jul og nyttår. Trenger adressen din. Send den til ofteland @yahoo.com. Akkurat nå er jeg midt oppi "julestria". Du vet hvordan det er!!!! Ha en riktig god jul!Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.