Gå til innhold
Arkivverket

[#4564] Ingeborg Willman, kom ca 1750 til Røros fra Sverig


Gjest Magnhild Bjørnaas Sævareid
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnhild Bjørnaas Sævareid

Hvordan kan jeg finne Ingeborg Willman, som kom til Norge sammen med sine foreldre ca.1750. De kom til Røros, og var visstnok av svensk adel fra Stockholm. Hun ble gift med Hans Digeraas her i Norge. Finnes det noe skriftlig materiale fra gruvene på Røros på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

På sidene til universitet i Tromsø draug.rhd.isv.uit.no/rhd/ vil du finne kirkebøker fra Røros under søk i kirkebøker. Hvis noen av dine var ansatt ved gruvene finnes det "manntall" fra gruvene og der er det mulig å finne ut mer.Henvend deg til riksarkivet eller til museene på Røros. Lykke til Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Magnhild! Kan du fortelle hvor du har dine opplysninger fra? Slik du framstiller det, ser det ut som om Ingeborg brukte slektsnavnet Willman da hun kom til Norge, men dette navnet fantes på Røros lenge før 1750. En forklaring kan riktignok være at det var flere familier med dette navnet.Jeg har sett litt på vielser på Røros i perioden 1740-1770 og har bare funnet en Ingeborg som giftet seg med en Hans i dette tidsrommet. Ingen av dem brukte Willman eller Digeraas som slektsnavn. Det nærmeste jeg kommer, er Johannes Willman og Ingeborg Andersdatter som giftet seg 3.1.1751. Kan dette være riktig par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Det finne en Digeraas grd. i Orkedalen i S.Trøndelag. Ingen Hans er nevnt i boka under gården, men det sto ikke mye der. Det er jo en mulighet å lete i Orkedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnhild Bjørnaas Sævareid

BEKLAGER. Jeg skrev dette etter hukommelsen på jobben en dag i lunsjen, og årstallet ble da selvfølgelig galt. Tidsangivelsen er ca. 1650.Opplysningene har jeg fra en bok som en eldre dame i Willmanns-slekten fremdeles har, og som er kalt "Noe om Vilmannsslekten i Norge".Der står det : "Vilmannsslekten har nemlig vært så heldig at en mann av slekten, nemlig presten Anders Høiem, tok sig fore å nedskrive slektens eldste historeie i Norge. Det var omkring år 1800 at dette skjedde. I det kongelige norske vitenskapsselskaps skrifter for 1817 har presten Høiem skrevet : Deres stammoder var en svensk adelig frøken ved navn Ingeborg, hvis navn min moder som hennes sønnedatter bar efter henne. Bemeldte frøken Ingeborg Vilmann kom til Røros for 150 år siden (altså 1650)tillike med sine foreldre. Her blev hun gift med bergarbeideren Hans Digerås fra Singsås."Videre står det : "Hennes sønn, min morfar, Peder Vilmann var kommandersersjant under krigen mot Karl den tolvte av Sverige. Han blev fanget og sammen med flere fanger ført til Stokholm. Da de svenske officerer hørte, at de norske fanger kalte deres kommandersersjant for Vilmann, spurte de om anledningen til dette navn. Efter mottatt forklaring derover tilkjendegav de, at hans moder var dem bekjent, hvorpå han straks fikk sin frihet og adgang i deres huse, som var av den Vilmannske slekt. På alle punkter hvor beretningen kan kontrolleres viser den sig å være korrekt."Dette ble kanskje litt mye, men det viser i hvertfall litt av hva jeg har fra før. Jeg skal følge opp de tipsene jeg allerede har fått. Tusen takk for hjelpen så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.