Gå til innhold
Arkivverket

[#4565] Eli Bersvendsdtr. f. 1841 på gården Landre i tidl. Veøy kommune i Romsdal


Gjest Arnstein Slinning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Slinning

Eli Bersvendsdtr., født 1841 på garden Landre i tidl. Veøy kommune i Romsdal. Reiste til Bergen, gift og utdannet jordmor.Er det noen som har opplysninger om vedkommende, taes de i mot med takk.Mvh Arnstein Slinning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnstein Slinning

Jeg tar oppigjen mitt innlegg fra 05.01.2001. Eli Bersvendsd., født 1841 på garden Landre i tidl. Veøy kommune i Romsdal, reiste til Bergen for å utdanne seg til jordmor. Ble også gift. Er det noen som har opplysninger om Eli og hennes videre skjebne, tas de imot med takk.Godt nytt år til alle. Hilsen Arnstein Slinning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hva med folketellinger og siden hun ble gift, når og med hvem? Det virker som du har noen flere opplysninger enn hva du sier? Alle antagelser kan jo hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Takk for innleggene. Jeg har hentet opplysningen fra Bygdebok for Holm sokn, bind 2, side 551. Der står det bare at hun er gift og reist til Bergen for å ta jordmorskolen. Jeg finner henne ikke i ft. 1865.Hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Først bare etterlysning som overskrift er lite opplysende og bør ikke forekomme, men jeg kikket på nå den.I bygdebok for Holm står det at hun var jordmor i Bergen, gift, mann og barn er ukjend. Dersom de opplysningene stemmer er det vel i Bergen du må lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Odd, jeg er rimelig sikker på at du har funnet riktig person. Moren til Eli er fra Eidsvold, Eid som den gang, fram til 1862, lå i Grytten. Dermed stemmer nok 1865 linken med hensyn til Elis fødested. Og i 1875 er jo fødested oppgitt til Veøy hvor hun bodde før hun flytter.Faren, Bersvend, kjøpte og fikk kongeskjøte på Landre i 1840 og moren til Eli kan godt ha født på Eidsvold.Dette er en familie som en har liten oversikt over. Broren Petter gifter seg med Marit Karolusdt Sandnes (Et par steinkast fra der hvor jeg selv kommer fra), men foreldre og 4 barn emigrerer i 1883. Erik er sjømann og har ukjent lagnad, mens to andre søsken dør 1 og 13 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I lenken i 12 må det være et par feilskrivinger i tellingen.Elin født Bergstvedt skulle sikkert vært Bersvendsdat og fødestedet Rødnenes skulle sikkert vært Rødven hvor Landre ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Tusen takk til Osvald, Odd og andre. Skal husje på å legge inn flere opplysninger i 'headingen' ved senere bruk av forumet. Som dere ser er det opprinnelig noen år gammelt.Godt nytt år til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.