Gå til innhold
Arkivverket

[#4567] Ikke i kirkebökene, ikke i folketellingene ....


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hvilke andre kilder finnes til a lete etter fattige dagarbeidere fra 1820-årene? Kan deres navn muligens finnes andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes noen protokoller over individer som fikk fattigunderstøttelse. Jeg har ikke brukt dem selv, men de finnes vel i kommunearkiv og delvis i statsarkivene, tror jeg. Kanskje andre vet mer om dette?Ellers var vel mange dagarbeidere gift og fikk barn, og da finnes de jo i kirkebøkene også. Dessuten døde de jo... Problemet er jo selvsagt at presten ikke alltid fører opp personenes yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk for svar. - Jeg var visst litt unöyaktig med dette innlegget. Det jeg ville si er: Disse "fattige dagarbeiderne" finner jeg ingen födselsdato for i kirkebökene, slik at det er umulig? å finne d e r e s foreldre. Måtte alle menn i den tiden i det militære, finnes de kanskje i militærruller, og hvor finnes i tilfelle disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har brukt militære ruller til omkring 1809. De befinner seg i Riksarkivet. Senere ruller har jeg ikke brukt, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på dem. For tiden opp til denne tid er mitt inntrykk at soldatlegdene hadde ansvar for å stille én soldat for hvert legd, så man finner ikke alle og enhver der. Omkring 1700 (noen år før og litt etter) ble det opptatt ruller over "ungt mannskap", der alle gutter/menn fra 16 til 34 år (tror jeg det var) ble ført opp, vel å merke hvis de var "dyktige". Så alle ble ikke ført opp da heller. Om slike ruller over ungt mannskap ble tatt opp på 1800-tallet etter 1809, kjenner jeg ikke til. Det finnes riktignok noen såkalte "stamruller" i statsarkivene fra sl. av 1700-tallet, og der skulle alle gutter føres opp. Noen av disse rullene er transkribert og finnes her i Digitalarkivet. Jeg har ikke sett på originalene selv, og vet ikke i hvilken utstrekning de ble ført videre på 1800-tallet.Det er da ikke bare fattige dagarbeidere som det ikke finnes fødselsdato på i 1820-årene, og før og etter, for den del? Den eller de personene du leter etter hadde kanskje barn? Har du sett på faddere til barna? Ofte kan det være slektninger, skjønt i byene kan de like gjerne være naboer.Hva med evt. giftermål? Står det ikke oppgitt noen alder da heller? Alder ved dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Militærrullene som finnes hos Statsarkivene, er nærmest for folketellinger å regne, med opplisting av alt mannkjønn over en viss alder (12 år er vel vanlig, men jeg har funnet langt yngre folk også). De er ofte listet opp etter gårder, og slektsskap (fedre, sønner) er tatt med. Det samme gjelder ofte fødested, noe som jo er veldig nyttig. Etter det jeg ser, er også tjenesteudyktige mannskaper med i rullene, opplistet med skavankene sine. Jeg går ut fra at de måtte møte opp for at innrulleringsoffiseren selv skulle kunne vurdere dyktigheten deres. Jeg har selv brukt slike ruller med stort hell for Lenvik/Hillesøy for tiden mellom ca. 1750 og 1814. Rullene som Riksarkivet har, virker å være oversikter over vervede mannskaper inne til tjeneste, men arrester meg gjerne om jeg tar feil i det.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Tusen takk for nyttige opplysninger. Jeg går ut fra at man selv må til Statsarkivene for å lete. Men der er iallfall muligheter, rent bortsett fra folketellinger og kirkeböker, når det gjelder gutter/menn. Hva med kvinner?Dagarbeiderne (fattige var de kanskje alle) hadde ikke alltid fast adresse, de reiste jo ofte rundt og arbeidet på gårdene, og ofte fra prestegjeld til prestegjeld. Jeg kan fölge en av "mine" kvinnelige dagarbeidere fra da hun dukket opp (i kirkebökene) ved vielsen i 1820, til 1826, da hun var blitt enke. I disse 6 årene flyttet hun for arbeidets skyld med mann (og barn) rundt i prestegjeldene i fylket. Jeg har lett i alle kommuner i fylket etter hennes dåpsdato; omtrentlig alder har jeg, men finner den ikke. Heller ikke i konfirmasjonslister forekommer hun. Ved barnas dåp er der bare naboer som faddere. Ikke kan jeg finne hennes dödsdato noe sted i fylket. Hvordan kommer jeg da videre? Jeg har ikke tenkt å gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis du forteller hvilket fylke og hvilke prestegjeld det er snakk om, er det mulig noen har oversikt over lokale kilder, som kan være til hjelp.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Jeg glemte å oppgi alderen hennes: I 1820 22 år. De flyttet frem og tilbake mellom Skjeberg, Borge, Berg og Hvaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det en Helene Jensdt. 2 år i Askim, på gården Løchen Nordre. Jeg har ikke helt forstått hva du ser etter. Er det slekt eller er det fattige folk sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte en ting. Vet du når hun døde. Døde hun på slutten av 1800 er det en stor sjanse for at det da står hvor hun var født. Jeg antar at det ved giftemålet ikke stod hvor hun var fra eller hvem foreldrene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Valgjerd! Jeg vet ikke om dette er av interesse, men Skjeberg Historielag har en meget aktiv slektsforskningsgruppe også. De mötes på "Overhuset" på Skjebergsletten bibliotek og holder forskerkvelder to ganger i uken. Kanskje du kunne forsöke å skrive dit? Har ingen direkte adresse, men adressen til selve historielaget kan jeg skaffe om du gir meg noen dager på meg. Forkvinnen i laget har värt frem til nylig/er fortsatt Else Prangeröd. Kan du ikke fortelle litt mer konkret om HVA du faktisk har av opplysninger om Hellene og hennes ekteskap og barn? Det kan jo hende noen kjenner til barnas videre skjebner (foruten den linjen du vel selv fölger), og at det gjennom denne kunnskapen også er mulig å spore Hellene fremover i tid, og derved kanskje også bakover. (Hun er vel kanskje död för 1865-tellingen, men kanskje det kan stå noe i begravelsesnotatet? Dette var ikke med i de gjeldende skjemaene så tidlig, men en av mine fordredre döde i Borre på 1850-tallet, og da er det faktisk notert at han var födt i "Fed", hvilket er Fet i Akershus. (Jeg visst familietradisjonen sa han var fra Fetsund). Jeg har ellers mye slekt i Skjeberg, så det skulle väre spennende å höre hvor familien din bodde også. Lykke til! Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Det föles deilig at det er noen som tenker sammen med meg. Takk for tips, Berit og Marius! Jeg ville gjerne ha nåværende adresse til Historielaget! - Jeg leter etter slekten min, og de var visst fattige som kirkerotter alle de som kom fra Skjeberg.- Historien om Hellene Jensdatter: Hun giftet seg i 1820 med Jens Jensen fra Hvaler. De var begge i tjeneste på östbye gård. De fikk to sönner,Christen og Jens.( Christen levde opp, så der er muligens etterkommere.) Jens döde, dagen för sin far, i 1824. I 1826 fikk Hellene ,som enke, tvillinger, Fredrik og Jens, med Hendrik Larsen," tjener på Sarp og gift mand.". Fredrik var min tipp. Jens döde (sannsynligvis; (kirkebökene melder det ikke). Hellene må ha vært födt omkring 1798, eller tidligere. (Var oppgitt alder ved giftermål alltid nöyaktig?) Utflytter- og innflytterlister oppgir alderen til födt i 1795-96. Jeg har ikke kunnet finne noen dödsdato for henne.- Bakover i tiden har jeg kommet til omkring 1670, den förste jeg har i Skjeberg er Michel Field; hans sönn er Erik Michelsen Field. Alle etter den tid flytter rundt og arbeider på gårdene; Pilefos, Perkambak, östbye,Klavestad.... jeg synes jeg kjenner hele Skjeberg snart ....Flytter liksom rundt selv også...Jeg har lett veldig lenge etter Hellene. - Jeg vil undersöke den Helene J.datter fra Askim videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Til Marius: Erik er feil, det er Peder Michelsen Field. Min Skjebergslekt: Karen Marie Ingebretsdatter 1836, Ingebret Larsen 180l og Ellen Olsdatter, Stordal 1796, Lars Olsen 1765 og Christense Eriksdatter 1768 - Ole Olsen 1749 og Jörran Pedersdatter 175l, Erik (Eriksen)Field 1717 og Maria Ingebretsdatter 1735 - Peder Michelsen Field og Anne Eriksdatter 1729. Lenger tilbake har jeg ikke kommet ennå. Finner du familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Valgjerd! Beklager at jeg er litt sen med å svare. Nei, kan dessverre ikke se noen forbindelse mellom de dine og de mine. Jeg har funnet frem noen adresser, telefonnummer etc. Til Skjeberg Historielag og til Runar, et slektshistorisk tidsskrift for Östfold som kommer ut to ganger i året. Kan du ikke sende en mail direkte til meg på mariushellerud@yahoo.com så skal du få dette. Vet ikke hvordan det er, men har for meg at noen reagerte på at slikt på lagt ut direkte i spaltene her for en tid tilbake. (Men egentlig er det jo "oftenlige" opplysninger, i den forstand at det samme står trykket bak på diverse blader og liknende som historielagene presenterer). Vel, vel. Om du ikke er fryktelig kjapp og mailer meg allerede i formiddag, kan det väre at du ikke hörer noe för på onsdag. M.v.h. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.