Gå til innhold
Arkivverket

[#4568] Osterøy, Bergen


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Jeg er på jakt etter folk på Osterøy. Anders Tysse og Andrea skulle bodd på Tyssebåtten(Tyssebotn) rundt 1900, de hadde bl.a. en datter som het Signe. Jeg er også på jakt etter foreldrene til Aagot Forsmark. Hun er født i 1872 på Osterøy, Bruvik. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tysse og Tyssebotn er i det som var Hosanger kommune. Der finnes det ættebok (ved Askild Eknæs), og der finner vi Anders Magnesen Tysse (1879-1954) og kone Ingeborg Andrine Mikkelsdatter Rønhovde (1881-1958), som blant mange barn hadde en datter Signy, født 1910, og senere gift Skaftun. (Jeg finner ikke andre i bygdeboken under Tysse/Tyssebotn som passer bedre.)Fossmark er i Dale sokn, Vaksdal, og er omtalt i Vaksdal bygdebok (ved Brita Skre), bind II. Vi finner nevnt Ågoth, født 1874, gift med Jakob Skaftun. Hun var datter av Ole Johannessen Fossmark (1836-1927) og Brita Monsdtr Olsnes (1840-1931).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Tusen hjertelig takk for svar!! Jo detta stemmer helt klart! For Signe (Signy) ble gift med Ole Skaftun, som igjen er sønn til Ågoth (Forsmark) og Jacob Skaftun. Så nå har jeg flere navn å lete på. (Takker også for opplysninga om ætteboka. Jeg vet det finnes en for Vaksdal og, den har jeg bestilt gjennom bibloteket, men det hender det tar forferdelig lang tid.) Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei! For fire år siden "oppdaget" jeg at en av mine oldemødre er fra Osterøy. Takket være gode hjelpere på stedet, har jeg klart å spore slekten tilbake til 1600 tallet. Det vil si at jeg etterhvert har lært mye om Osterøy, stedsnavn og familienavn. Ta gjerne kontakt dersom du tror jeg kan bidra med noe.Hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hei Inger-Lise. Det er morsomt når man kommer så langt. Ja, du vet du at akuratt nå sitter jeg ganske fast her. Inne på Digitalarkivet fant jeg jo foreldrene til Anders Tysse, også fant jeg Ole og Britha. Men problemet mitt er at de alle sammen er født i Bruvik, og Bruvik er ikke med i 1865-tellinga. Anders sine foreldre heter Magne Askildsen f. 1839, og Anna Johannesdtr. f. 1843. Ole Johannessen Fossmark er født 1836, og Britha Monsdtr Fossmark er f. 1840. Dette ble kanskje mye på en gang, men ta tiden du renger, og om du kan hjelpe ville jeg bli glad. Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.