Gå til innhold
Arkivverket

[#4578] Raustein i Ortnevik


Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Jeg lurer på hvor i Norge dette stedet er. Jeg leter etter en Jon Sjursen og hans foreldre og søsken fra dette stedet. Jon var født i 1847 og flyttet senere til Vikøren i Vik. Faren hans ble kalt Rausteins-SjurTakk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ortnevik finner jeg bare i S&F, men der ingen gård Raustein. Derimot under døpte i S&F uekte barn John Sjursen f, 1847 - far: Sjur Larss./Vikøyri, mor: Britha Johnd. John S. var døpt i Hove kirke. Hvis dette er den den rette John S. finner du ham sannsynligvis igjen på gården Sjøthun i FT 1865, og hans foreldre (i mellomtiden gift) på gården Viigøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Raustein (Rødsten i 1865)er ein gard i Kvinnherad,Hordaland.I 1865 budde det ein Sjur Sjursen m. fam.der.Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ortnevik ligg på sørsida av Sognefjorden i noverande Høyanger kommune (tidlegare Klævold herad - som i si tid høyrde til Kykjebø sokn i Vik prestegjeld, seinare Lavik). Du finn Rustein gard (husm.pl.) i 1865 under Lavik, meiner eg det var, i alle høve i Klævold herad, Ortnevik skuledistrikt. Her har grensene bølga fram og attende gjennom tidene. Eg veit ikkje kor du har funne at han hadde noko med Ortnevik å gjere, men at dei nytta Hove-kyrkja i Vik, er ikkje underleg - heller ikkje at dei flutte til Vikøyri eller næraste garden, Sjøtun. Vik var jo samlingsplass for så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei!Jon Sjursen Vikøren gifter seg i 1875 med Ingeborg Andersdtr. Vikøren. Da er faren oppgitt til å hete Sjur Jonsen. Jeg vet ikke hvor Jon ble født. Grunnen til at jeg vet at faren var fra Ortnevik er at det er malt et maleri av faren som fylkesarkivet har et fotografi av og på dette stod det: Fotografi av 'Gje oss i dag vårt daglege brød' måla av Grøn- vald, frå Kunstgalleriet i Bergen. Mannen er 'Raustein-Sjur', han flytte til Vikøyri frå Raustein i Ortnevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.