Gå til innhold
Arkivverket

[#4579] Antonius Knudsen og Ingrid Monsdotter Gyldenaar


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg lurer på hvem foreldrene til Antonius er, og hvem foreldrene til Ingrid er. Antonius og Ingrid ble gift sammen en gang på 1500-tallet. Antonius var borgermester i Oslo, Ingrid var opprinnelig fra Jæmtland i Sverige. De hadde bl.a. sønnen Mons Eide som flyttet til Fortun i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Som foreldre til Antonius har jeg: Knut Pedersen, slottskriver og borgermester i København, født i Svendborg, død 1569, og Anna Hansdatter Wincke. Som foreldre til Ingrid har jeg: Mogens Haakonsen (Gyldenaar) på Alsen i Jemtland, død i 1560-årene, og hustru Magnhild Dyre, datter av Dyre Sevaldsen, lagmann på Oplandene, død 1549 i Hanestad på Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg anbefaler artikkelen "Dyre Sevaldsons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene" av Per Reider B Christiansen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind 35 fra 1996.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hvis du vil kjøpe det (hefte 4 av bind 35), prøv en e-post til NST. Hjemmesiden finner du på: http://www.genealogi.no/ Ellers vil jeg tro at Bergen Bibliotek har komplett samling av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift.Vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kristianias historie, bd I Oslos historie av Edv.Bull s. 474. "En annen gruppe samler seg om borgemester Antonius Knutssøn, sønn av slottsskriver i København Knut Pedersen, ble stiftsskriver i Oslo og Hamar stift i 1590 årene, forpaktet en del av skatteoppebørselen på Hedemarken og slo seg i 1600 ned som handelsmann i Oslo, hvorav han ble borgermester og døde som en rik mann i 1614. Han ble gift med Inger Mogensdt. (Gyldenaar) og hans to døtre, Karen og Bodil, ble begge gift med rådmenn i Oslo, av byens beste slekter, Bertel Hellesen og Laurits Kristenssøn. Også Antonius bror Peder kom til Norge, hvor han først var fogd på Toten og siden (fra 1608) stiftsskriver i Oslo og Hamar som broren hadde vært, alt før 1580 var han gift med Gunhild (Gyldenaar), søster av Antonius kone Inger, også han ble en meget rik mann. En søstersønn av disse to, Hans Anderssøn, kom også til Oslo, hvor han ble kannik, og to av hans døtre ble gift med 2 på hverandre følgende biskoper her, Anna Andersdt. med Niels Glostrup og Bodil med Ole Boesen. Hans Anderssøn ble gift med en sønnedatter av biskop Frans Berg, en datter av dekan i Oslo Claus Berg, biskop Jens Nilssøns svoger og venn. Hans Anderssøn var bror til Kristian IVs bekjendte frille, Karen Andersdt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk Berit! Når det gjelder Knut (Knud) Pedersen, så kan man lese om han i Dansk Biografisk Leksikon (som man kan få lest på de større norske offentlige bibliotek). I tillegg til at Knud var slottsskriver og borgermester i København, så drev han også forretninger både på Island og Livland, men uten større hell. Han var også kjent for å være både myndig og ubehagelig av natur, noe som også førte til at de han jobbet med var litt redd han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Sigurd Høst

Et lite bidrag til sommerserien 'oppdatering av gamle temaer': Spørsmålet om Ingri Monsdatters foreldre er inngående behandlet i Per Reidar Christiansens artikkel 'Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?' i NST nr. 2 for 2005. Her får man oppdaterte og svært detaljerte opplysninger om Ingri Mogensdatter og ektemannen Antonius Knudsen. Spørsmålet om Ingris foreldre er ikke endelig besvart, men Christensen ser ut til å ha mest tro på Magnhild Dyresdatter som mor og en (udokumentert) ektefelle Mogens Evensen (ikke Mogens Haakonsen) som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.