Gå til innhold
Arkivverket

[#4580] Lars Bentsen fca. 1778/83 Strømsø/Lier


Gjest berit knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest berit knudsen

Kan noen hjelpe meg med hvem var hans foreldre, og hvor kom han fra? Hvor er Strøms fjerdingen? Lars Bentsen fca. 1778/83. Gift 1807 i Sylling med Johane Hansdt. Hørte, og står da oppført som Lars Bentsen Onstad eie fra Strøms fjerding. Død 51 år gml. 1829 Hennum i Lier. Jeg tror det er han som finnes i FT. 1801 18 år gammel fostersønn og matros hos enke Randi-marie Jochumsdt. som driver mannens høkerhandel i Øverste Bag-gade på Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Kan ikke hjelpe med personene, men Strømfjerdingen er for å sitere "Rundt om Drammen" nr 3-2000: "En av de største bordtomtene lå på oversiden av Sundhaugen og gikk under navnet Strømfjerdingen. Rundt tomtene hvor trelasten ble bearbeidet til bord og plank grodde det opp en liten forstad av enkle arbeiderboliger. En av de større bygningene fra den tid overlevde til vår tid, Nedre Eiker vei 22." Vi befinner oss altså like i nærheten av nåværende Strømsgodset kirke i Drammen. Kirken ble innviet i 1843, da som et anneks under Skoger prestegjeld. Før dette var Strømsgodset under Bragernes og før det igjen under Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sett på konfirmerte i Strømsø/Bragernes? I hvert fall når det gjelder Bragernes vet jeg at fars navn ofte er oppført, likeledes hvor konfirmanten er født. Dette siste er imidlertid ikke alltid å stole på. Jeg har selv opplevd to personer som var oppgitt født i Bragernes, men hvor de begge i virkeligheten var døpt i Lier. Imidlertid hadde familiene bodd så lenge i byen at de to konfirmantene sikkert trodde de var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

At folk var født på "Bragernes" og døpt i Lier (Frogner) er forsåvidt ikke så rart. Fram til ca. 1950 lå den nåværende bydelen Åssiden (landsogn i 1865) under Lier. Også rundt 1900 ble begrepet Bragernes landsogn benyttet (selv om jeg har en slags følelse av at dette da inkluderte noe mer enn bare Åssiden). Når det gjelder kirkelige handlinger for Åssiden for perioden fra rundt 1890 til ca. 1910 burde man egentlig finne disse i kirkeboka for Frogner i Lier, men jeg har erfart at disse finnes i en egen kirkebok som ennå ikke er blitt fotografert.Men for å komme tilbake til kirkebokinnføringer fra 1770/1780-tallet for Strømsfjerdingen, har jeg mest tro på at de er å finne i Strømsø eller Skoger. Skillet mellom Drammen (Strømsø) og Skoger gikk over Sundhaugen hvor Strømsgodset kirke ligger idag.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Kjell Hamberg: Det kan godt tenkes du har rett. Det betyr uansett at man bør kikke litt rundt i nabosognene også, ikke bare stirre seg blind på "Drammen" i snever forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Iflg. kirkebok for Lier, ble det født en Lars på Hennum 22.07.1779 (døpt i Tranby 01.08.1779), foreldrene var Bent Halvorsen og Berthe Erichsdatter. Kan det være denne?Det ser ikke ut til å være født andre Lars'er der faren heter Bent i Lier rundt 1780.Hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser det er mange som kan noe om geografien i Drammen. Er det noen som kan forklare meg navnet Lycke, som ligger mellom nevnte vei og elva.Jeg så det på et veikart, og jeg leter også etter Lyche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei igjen!Jeg fant i alt 6 barn f. i Lier av foreldre Lars Bentsen og Johanne Hansdatter, ved en av fødslene er adressen Hennum, dette var noe av grunnen til jeg kom med gårsdagens forslag. Men det var kanskje flere par med akkurat disse navnene, det er i alle fall to Johanne Hansdatter bare under Hørte...Den første fødselen jeg finner er 03.07.1807, dåpsdato 19.07.1807, Sylling. Barnets navn Bent, far Lars Bentsen, mor Johanne Hansdr Hørte Eie. Fars bopel oppgis til "Austad Eie paa Strømsøe", han er soldat ved det Lierske infanteri. Merknad: "Barnet er døpt i "Sÿlling" kirke. Strax efter blev de ægteviede". Faddere var Helle Torstensdr Soelberg, Ambjør Hansdr Gifstad, Ole Anderss Soelberg Eie, Otter Hermanss Justad og Herman Xstens Gifstad.Austad er jo vitterlig en gård på Strømsø, så dette kan jo være et spor. Enkelte håndskrifter kan sikkert få "Austad" til å se ut som "Onstad", så det kan vel ligge noe her. Ellers ser Lars og Bent ut til å ha vært svært populære navn i denne tiden, bl.a. på Onstad...Dette var dagens bidrag...Hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg tar opp denne igjen da jeg nå går igjennom dette på nytt.Bjørn Skogli hadde helt rett i sine opplysninger ser det ut som. Jeg hadde sett meg blind på feil mann.Iflg. Bjørn så ble altså Lars Bentsen f. 1779 i Lier. Foreldrene var da Bent Halvorsen fca. 1745 og Berte Eriksdt. Rype, f. 1754 Stustad i Lier.Nå skal jeg konsentrere meg om Bent Halvorsen først og som iflg. FS skal være dpt. 19/12 1745 i Lier og faren het Halvor Kolsrud.ER det noen som kjenner til Halvor Kolsrud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.