Gå til innhold
Arkivverket
Gjest TERJE LILLEVIK

[#4584] CHRISTEN WILHELM LORENTZSEN, SARNES I MÅSØY

Recommended Posts

Gjest TERJE LILLEVIK

JEG SØKER OPPLYSNINGER OM C.W.L'S FØDESTED OG ANER. HAN SKAL VÆRE FØDT CA.1801-1802, MEN FINNES IKKE I 1801-TELLINGA. ELLERS HAR JEG HANS LIVSLØP GANSKE GODT DEKKET. MVH TERJE LILLEVIK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Hei Terje,26 september 1844 gifter Christen Lorentsen seg med piken Ane Nilsdatter på Sarnes. Han er da oppgitt til å være 56 år og hun 36 år (Mulig det står 26.) Det vil si at Christen er født i 1788. Det står at han er sønn av Wilhelm Lorentsen og hun datter av Nils. Jeg tror etternavnet er Amundsen.Som du ser har ikke Christen farens patromym, men farens etternavn Lorentsen.Men i 1801 tellingen kan det godt hende at han står ført under Wilhelmsen. Der er da en kandidat i Bergen.Wilhelm Christensen, 51 år, yrke vækter og hustru Berte Johanne Sivertsd, 51 år. Sønn: Christen Wilhelmsen 15 år.De bor på gard nr. 62 og leier.Dette er den eneste kandidaten jeg får opp. Om jeg søker på Christen Lorentsen født i dette tidsrommet får jeg opp en kandidat, men farens navn er da Lorents.Hilsen Gry..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg glemte opplysningen -enkemann- Christen Lorentsen.Hilsen Gry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Hei igjen,Jeg fant en dåp i Hammerfest. Her er det tydelig usikkerhet om navnet skal være Lorentsen eller Willumsen.Barn: Hans Peter. Født 21.09.1823 Døpt 11.07.1824 Far: Christen Villumsen?? Lorentzen Mor: Kirsten Pedersd.Faddere: Abraham Thomas. Lille Øen Gregus Peders. Lille Øen Andreas Thomas. fr. Tromsøe Kirsten Magnusd. Lille Øe Magrete Larsd. Lille Øe Berith Pedersd. Lille Øe Hjemmedåp: Af Rasmus LudvigsenJp. 642-101. Fisker have betalt til Kistrand Skole KassenSom du ser bor de fleste av disse på Lille Øe som må være Lille Tamsø. Fadderen Andreas Thomasen er født i Tromsø. Jeg søkte da på Kristen Lorentsen og fant en kandidat i Tromsø 1801. Han er 12 år og fostergutt hos Karnelis Hansen og Eva Jørgensdatter, Tromsø.Kan de komme fra Qvæfjord?Gregus Pedersen finner du der som sønn av Peder Willumsen i 1801.Abraham Thomæs, 15 år, sønn av Thomas Abrahamsen og Berith Pettersdtr, Qvæfjord.Hilsen Gry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.