Gå til innhold
Arkivverket

[#4584] CHRISTEN WILHELM LORENTZSEN, SARNES I MÅSØY


Gjest TERJE LILLEVIK
 Del

Recommended Posts

Gjest TERJE LILLEVIK

JEG SØKER OPPLYSNINGER OM C.W.L'S FØDESTED OG ANER. HAN SKAL VÆRE FØDT CA.1801-1802, MEN FINNES IKKE I 1801-TELLINGA. ELLERS HAR JEG HANS LIVSLØP GANSKE GODT DEKKET. MVH TERJE LILLEVIK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Terje,26 september 1844 gifter Christen Lorentsen seg med piken Ane Nilsdatter på Sarnes. Han er da oppgitt til å være 56 år og hun 36 år (Mulig det står 26.) Det vil si at Christen er født i 1788. Det står at han er sønn av Wilhelm Lorentsen og hun datter av Nils. Jeg tror etternavnet er Amundsen.Som du ser har ikke Christen farens patromym, men farens etternavn Lorentsen.Men i 1801 tellingen kan det godt hende at han står ført under Wilhelmsen. Der er da en kandidat i Bergen.Wilhelm Christensen, 51 år, yrke vækter og hustru Berte Johanne Sivertsd, 51 år. Sønn: Christen Wilhelmsen 15 år.De bor på gard nr. 62 og leier.Dette er den eneste kandidaten jeg får opp. Om jeg søker på Christen Lorentsen født i dette tidsrommet får jeg opp en kandidat, men farens navn er da Lorents.Hilsen Gry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei igjen,Jeg fant en dåp i Hammerfest. Her er det tydelig usikkerhet om navnet skal være Lorentsen eller Willumsen.Barn: Hans Peter. Født 21.09.1823 Døpt 11.07.1824 Far: Christen Villumsen?? Lorentzen Mor: Kirsten Pedersd.Faddere: Abraham Thomas. Lille Øen Gregus Peders. Lille Øen Andreas Thomas. fr. Tromsøe Kirsten Magnusd. Lille Øe Magrete Larsd. Lille Øe Berith Pedersd. Lille Øe Hjemmedåp: Af Rasmus LudvigsenJp. 642-101. Fisker have betalt til Kistrand Skole KassenSom du ser bor de fleste av disse på Lille Øe som må være Lille Tamsø. Fadderen Andreas Thomasen er født i Tromsø. Jeg søkte da på Kristen Lorentsen og fant en kandidat i Tromsø 1801. Han er 12 år og fostergutt hos Karnelis Hansen og Eva Jørgensdatter, Tromsø.Kan de komme fra Qvæfjord?Gregus Pedersen finner du der som sønn av Peder Willumsen i 1801.Abraham Thomæs, 15 år, sønn av Thomas Abrahamsen og Berith Pettersdtr, Qvæfjord.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.