Gå til innhold
Arkivverket

[#4588] Romerike


Gjest Mai Britt Husom
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Britt Husom

Er det noen som har greie på Olaf Markus Larsen f ca 1866-67 på Næs i Romerike.Han er olderfar til min mann.Han fikk en uekte sønn i Vålereng gata i Oslo og hans navn var Georg Marinius Olsen f 28-4-1903. Han mor var ugift og heter Thea Ottilie Olsen og var født i Oslo ca 1865. Olaf Markus Lasen var enkemann da han fikk sønnen. Han var gift i 1900 tellinga med ei fra Sverige. To barn tilstede: Martha Lagretha Larsen f 1895 Olaf Emanuel Larsen f 1898 Er det noen som kan hjelpe meg er jeg veldig takknemlig. Vi vet forferdelig lite om disse personene og bakoverVennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er flere muligheter: Du kan prøve å lete frem vielsen i Kristiania, men der er mange menigheter, og det er jo ikke sikkert at de er gift i den menigheten de bodde i i 1900, eller i Kristiania i det hele tatt, selv om det vel er forholdsvis trolig. Hvor ble de to barna født? Ved vielsen står navnene på parets fedre.Du kan bla i kirkeboka for Nes på døpte, evt. konfirmerte (finner du en Olaf Markus døpt ville jeg sjekket om han ble konfirmert).Dernest ville jeg sjekket 1875-tellingen. Deler av den er databehandlet, jeg vet ikke om det gjelder for Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Tusen takk for svar. Jeg skal se etter i Romerike.Han var med på folketellinga 1900 i Vålerenga med kone og to barn.Der sto det at han var fra Næs på Romerike. Jeg tror ikke de ble gift.Jeg vet det er mange meniheter i Oslo.Derfor hadde håpet på om noen hadde hørt om disse folkene,for vi vil gjerne ha kontakt.Det skulle vært moro. Georg fikk ei i Oslo og 2 i Vang H og han ble skilt tidlig derfor ingen kontakt desverre.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Evensen

Det finnes en Olaf Marius Larsen f 4.1.1866 på Blekstad-eie i Nes. Hans foreldre var Lars Olsen og Maren Oline Engebretsdatter (de var ikke gift i 1866). Den eneste mulige Olaf Markus var f 3.7.1873, men hans far het Anders Olsen. Maren Oline kan være den Maren Engebretsdatter som var tjenestepike på Søndre Greni i 1865, men dette må sjølsagt undersøkes nærmere. Lars Olsen gir jeg meg ikke inn på å gjette meg fram til. Det er et svært vanlig navn dessverre. Håper dette var til litt hjelp. Mvh Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Tusen takk for svar og hjelp.Det er litt underlig at det ikke finnes en som heter Olaf Markus Larsen i Nes på Romerike.Det står rett ut Olaf Markus i folketelling at og han er født i 1866 og ved fødsel står det også Olaf Markus.Jeg må nok ta meg en tur inn til Byarkivet i Oslo og se etter om de ble i Oslo.Det står heller ikke hvor hans 2 barn er født.Olaf Markus Larsen var løsarbeider i 1900.Det kan jo være at de har skrevet Markus i steden for Marius.Thea var spinderske i ullspinneri og fra Oslo f 1865.Tusen takk igjenVennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.