Gå til innhold
Arkivverket

[#4598] Lars Jonsen Hønefoss og Marthe Mikkelsdtr. i Norde


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Letingen etter disse personene strander for meg fordi mikrofilmen av kirkebok for Norderhov før ca. 1740 er bortimot helt uleselig (svak skrift). Jeg håper derfor at noen en gang har hatt mulighet til å se i originalboka, eller bor i nærheten av Statsarkivet i Kongsberg...Lars Jonsen Hønefoss og Marthe Mikkelsdtr. giftet seg 9/2 1769 i Norderhov. De havnet senere i Lier: Lars døde i 1802 på Båshammer under Kirkerud, og Marthe døde i 1824 på Kopperud, antagelig hos sønnen Jon.I ekstraskattemanntallet for Norderhov av 1762 finnes det to personer ved navn Lars Jonsen. Den ene var tjener på Finsand. Den andre bodde hos sine foreldre på en plass under Vestern/Vesteren. Denne gården er nabogården til Hønen, som sagbruket Hønefoss lå under. Lars og Marthe døpte sønnen Ole i april 1769. De var da på Hønefoss. Innen 1771 var de kommet til Vestern-eie, da de døpte sønnen Anders. (Innen 24/5 1775 var de kommet til Lier).På bakgrunn av hvor de bodde hen, finner jeg det forholdsvis sannsynlig at Lars kan være identisk med han som bodde på Vestern-eie i 1762. Gårdshistorien for Lier oppgir fødselsåret til Lars som "ca. 1742". Da han døde var han 57 år, noe som skulle tilsi 1744. I Norderhov er det, såvidt jeg kan se, døpt kun en Lars Jonsen i tiden 1740-46, og det er sønnen til Jon Olsen Sundet, i 1744. Jeg går ut fra at dette er samme mann som bodde på Vestern-eie i 1762, for da kalles han også "Jon Olsen Sundet", Sundet er vel da en plass under Vestern.Under forutsetning av at jeg kan ha rett i min antagelse om at Lars var sønn av Jon Olsen Sundet, har jeg funnet ut følgende om ham:Jon var gift før 1740 med Marthe Gulbrandsdtr., og hadde i alle fall disse barna med henne: 1) Anne dpt. 1740, Sundet og 2) Hans dpt. mars 1742, Sundet. Marthe Gulbrandsdtr. begr. 29/4 1742, bosted ikke oppgitt, men det må vel være henne.Jon giftet seg så 2/1 1744 med Karen - hennes farsnavn synes å variere (ved vielsen "Ellensdtr.", senere samme år "Eriksdtr." og i 1746 "Andersdtr.") - og fikk i alle fall disse barna med henne: 1) Lars, dpt. 8/11 1744, Sundet og Marthe, dpt. 21/8 1746, Sundet. De kan ha hatt flere. Ikke sett etter 1746.Jon var muligens gift innen 1762 med en Else, da det er hun som står oppført som Jons kone i skattemanntallet av 1762. Bare Jon bodde hjemme av barna, eller de hadde noen som var under den lavalderen manntallet satte.Når det gjelder Marthe Mikkelsdtr., Lars Jonsens kone, skal hun ha vært født ca. 1737 (iflg. aldersoppgave 1801). Såvidt jeg kan se var det bare en Marthe Mikkelsdtr. i Norderhov i 1762, nemlig hun som bodde på en husmannsplass (Moen?) under Gullerud. Der bodde også Mikkel Moen og hustru Kari, men en Knud Lobeer nevnes mellom dem og Marthe, så det er vel ikke sikkert at de var foreldrene hennes. Ved ekstraskatten 1764 står hun oppført i rubrikken over tjenere på Gullerud. Jeg sjekket døpte i tiden 1740-46 i Norderhov, men ingen ved dette navnet ble døpt der da, i allfall. Men hun kan altså være født omkring 1737.Vet noen mer om disse folkene, blir jeg veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har nå funnet ut mer om Lars Jonsens opphav, og det kan jo tenkes at det kan interessere flere, så jeg vil nevne det her:Det var skifte 11/12 1773 på plassen Sundet under Vesteren i Haug sogn i Norderhov etter Jon Olsen Sundet. Han var gift I) med Marthe Gulbrandsdtr. og hadde disse barna med henne: 1) Sara Jonsdtr. g.m. Jørgen Andersen på plassen Terningbakken ved Christiania, 2) Olia Jonsdtr., ugift i Chra., Anna Jonsdtr., 32 år, ugift ved Hønefossen. Jon var gift II) med Karen Ellensdtr., og hadde disse barna med henne: 1) Lars Jonsen, myndig, på Kirkerud i Lier, 2) Hans Jonsen 22 år, 3) Marthe Jonsdtr. 25 år, ugift, 4) Elena Jonsdtr. 20 år, ugift i Lier, 5) Ingeborg Josdtr. 18 år, ugift, 6) Maria Jonsdtr. 17 år, ugift, 7) Christina 15 år, ugift. Jon var gift III) med Else Olsdtr. Ingen barn i siste ekteskap, men hun hadde sønnen Ole Pedersen.Det var skifte 6/11 1760 etter Kari Ellensdtr. og 28/8 1742 etter Marthe Gulbrandsdtr. Det ble i 1742 opplyst at det hadde vært skifte etter Jons far Ole Jonsen 22/6 1735.Jon Olsen Sundet var sagmester ved Øvre Kvernhus sag i 1743.Skifte 22/6 1735 etter Ole Jonsen på plassen Overmandsund. Han døde for 14 år siden. Gift med Eli Hansdtr. Barn: 1) Jon Olsen, myndig, 2)Marthe Olsdtr., 37 år, opph. seg i Fyn i Danmark, 3) Kirsti Olsdtr. g.m. Nils Hansen, 4) Anne Olsdtr. 18 år gml. Enken og hennes avdøde mann hadde bekostet og oppført plassens bygninger.Jon Olsen var født 1709, døpt 6/10, Vesteren. (En eldre bror av samme navn døpt 1707 er vel død).Ved skoskatten 1711 bodde disse på Sundet: Ole Jonsen, i kongens tjeneste, hustruen, 3 barn, hans fader (må vel være svigerfar) Hans Jonsen, hustru og 1 tjenestefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.