Gå til innhold
Arkivverket

[#4601] Foreldre til Ole Brandsæg - bosatt på Meløy.


Gjest Gerd Amble
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Amble

Kan noen hjelpe meg med å finne navn på foreldrene til Ole Brandzæg, født 1859 i Ogndalen.I 1900-tellingen er han bosatt på Melø. Han er gift med Sofie Jensdatter, født 1867 på Rødø.Jeg klarer ikke å identifisere han i 1865-tellingen fordi jeg mangler hans fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Etter det ein kan finne i 1865 folketellinga er det vel sannsynlig at det er Ole Arntsen, sønn til Arnt Johannesen, f. 1824, og Caroline Olsdatter, f. 1827, på Brantzæg sond., Mære i Nord-Trøndelag.Ogndalen tilsvarer vel Skeid i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Amble

Tusen takk for utvist interesse! Imidlertid ser det ut som Ole Arntsen og Arnt Johannesen fremdeles bor i samme området under 1900-tellingen. Jeg tror derfor ikke at det kan være den Ole jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Tove Karlsen

Hei!Vet ikke om du ser dette etter så mange år men her er litt opplysninger:Ole BrandtzæggInflyttet i Meløy 1892 nr 1,2,3 og 4. Inflyttet fra Bodø by til Halsa. Murer Ole Martin Antonsen og hustru Sofie Maren Jensdatter. 2 barn: Jens Gunerius Kristian f.1/10-87, døpt 12/2-88. Olga Augusta Johanna f.25/12-90, døpt 6/2-91. Ole f. 1851 i Sparbo. Sofie f. 1867 i Rødø. Ægteviede 14/2-86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Hustru Sofie Maren Jensdatters barndom er beskrevet i en upublisert artikkel. Denne kan fås ved henvendelse til mail: taakvi alfakrøll online.no. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Det står følgende i Sparbu og Ogndal bygdebøker B IX s 49 og 50 under Skei.Sivert Andersen var fra en Vådalsplass født i 1801(IV495(. Han var gift med Marit Rasmusdtr Gaulstadplass f 1793 og de hadde en husmannsplass under Østre Skei gnr 178. Barn: Anne Elisabet f 1833 g Andreas Lorntsen Langliplass(VI 419) Sivert Olaus f 1836 død i Steinkjer 1866 ugift. Gurine Margrete f 1836, tvilling med Sivert, ellers ukjent.Sivert skulle være en storvokst kar, og gikk da også alltid under navnet 'Stor-Sivert'. Og teignavnet 'Siverthaugen' her er det han som har gitt navnet til.I 1840 søker Sivert om fattigunderstøttelse, 'i min huusvilde og brandlidte tilstand'. Hva skaden dreide sewg om opplyser han ikke, men fattigkommisjonen kan i alle fall ikke ha vurdert den som særlig stor, for slik lyder dens vedtak:' Sa Supplicanten nyder 1/2 spd af Fattigcassen Maanedlig anser Fattigcommisjonen sig ikke beføyet til at bevilge noget'. Nei, 2 kroner i måneden er vel så rikelig at de anså seg ikke 'beføyet' til en ekstralsant om ulykken hadde vært ute. Sivert ble ansatt som bygdevekter fra 1. januar 1843, foreløpig for ett år.,men engasjementet ble forlenget. I 1865 finner en Marit og Sivert boende i Steinkjer, i kirkegaten 25. Sivert er da titulert som fattiglem. Sønnen Sivert driver fiske, Gurine dagarbeid. De hadde nok bodd der noen år, Gurine kaller seg iallefall Steinkjer allerede i 1859, da hun får sønnen Ole Martin med Anton kristiansen Rennemoplass fra Malm. Ole Martin vokste opp hos Rebekka og Ole Toresen i en plass under Ner-Skei, men kom etter konfirmasjonen til en Brandsegg-gård, og tok dette som etternavn. I 1865 er han medlt utflyttet til Bodø. Akkurat 100 år senere fikk jeg(Forfatteren) besøk av hans sønnedatter, Solveig Snefjellå fra Ontari, Canada, utvandret dirt sammen med sin mann i 1962, på en tur til Norge for å lete etter sine røtter.Så der har du foreldrene til Ole Martin og en forklaring på hvor etternavnet kommer fra.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gerd Amble

Tusen takk alle sammen som har svart på dette innlegget!Jeg har ikke vært inne og sett på dette på lenge siden innlegget ble skrevet i 1991, og da var det ikke så mye respons på det.Det er flott at interessen for en fantastisk spennende hobby holdes levende, og at vi kan bidra med det vi vet noe om.Tusen takk alle sammen!Vennlig hilsen Gerd Amble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.