Gå til innhold
Arkivverket

[#4606] Ola Arnoldsen(Stang) og Trine Bertelsdtr. ca.1800,


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg finner Ola Arnoldsen og T(h)rine Bertelsdtr. som foreldre til Karen Olsdtr. f.1846.I bygdebok for Solund finner jeg O.A. som kjøper gården Gavlen på øya Buskøy i 1836. Jeg finner ikke O.A eller T.B som født eller gifte eller utflytta.I bygdeboka står det at Ola Arnoldsen dør i 1849. Jeg ønsker å vite hvor Ola(e)og T(h)rinede kom fra. Karen Olsdtr. gifter seg i 1868 med Ole Johan Johannesen Hugøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Du finner en Trine Bertelsd født 1823 i Askvoll, og en Thrine Bertelsd f 1823 i folketellingen for Askvoll i 1865, da gift med Anders Hanssen og med barn som alle er født etter 1849. Dette kan jo være hennes 2. ekteskap selv om det ikke er bemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Ole Arnoldsen ble født 06.07.1819 på Tveit i Holmedal av foreldre gaardmand Arnold Olsen og Synneve Johannesdatter.Han ble døpt 10.07.1819..Han giftet seg som ungkar 15.06.1847 med enken Sirie Hansdatter f.1797.Ole dør 09.12.1848 på Søre Eidet i Hyllestad.Mvh.Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk for svarene, men i følge bygdeboka får Ole og T(h)rine sitt første barn i 1834 ( Berte Marie Dortea). Så det er nok ikke den Trine født 1823, som jeg leter etter hun er nok født nærmere 1800.Ole Arnoldsen kjøper plassen Gavlen sammen med kona i 1836, han er nok mer enn 17 år på det tidspunktet. Takk for hjelpen i alle fall.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Bjørn. Jeg var nok for ivrig tidligere.I folketellingen 1801 for Askvold på gården Stavanger finner du gaardbruker Arnold Pedersen , 31 år og hans hustru Magrethe Larsdatter , 48 år.Der finner du også blandt flere barn Ole Arnoldsen 6 år.Han skal dermed være født rundt 1795. I den samme folketellingen finner du på gården Raake i Eivindvig Bertel Jacobsen 42 år husfader og skattebonde ,dennes hustru Anna Giertsdatter 48 år og felles barn Thrine Bertelsdatter 5 år.Det er Bertels første og Annas andre ekteskap.Jeg vil tro dette er de rette personene.På fylkesarkivet i Sogn og Fjordane`s database finner fu barna til Ole og Thrine inkl. et uekte barn Ole ble far til i 1829.Mvh.Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei, hos Family Search fant jeg Thrine Bertelsdatter døpt 26 sep 1796 i Gulen. Foreldre; Berthel Jacobsen og Anna Giertsdatter.Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk for all hjelp det var nok de rette dere fant til slutt, Ole Arnoldsen på gården Stavanger må være den rette under denne gården ligger bruket Stang.Thrine Bertelsdatter på gården Råke virker også sansynlig da den ikke ligger så langt unnå Buskøy. Igjen takk.Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tar opp igjen dette gamle temaet da jeg undres paa om det staar noe i bygdebökene om dette paret : Ole og Thrine - fikk en sônn Andreas som ble gift med Ellen Gideonsd. Sundhorvik.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, takk skal du ha Gisle-:) Jeg var nok litt for kjapp her!! Jeg fant det innlegget ditt etterpaa, saa naa skal jeg lese godt igjennom alt her.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

I følge en rettelse som er lagt inn i Bydebok for Solund var foreldrene til Thrine Bertelsdatter: Bertel Rasmussen Størdal f.ca.1777 og Marie Dorthea Aslaksdatter Gasman f.26/5-1779,Bergen.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hmmm.....eg har dessverre ikkje fått tilsendt rettingane frå Solund Kommune.Har du Bjørn funne denne Thrine sitt f. år?Har på http://fylkesarkiv.no/ funne ein son, Berent, for paret du nemner (gift i 1803), f. 1822 på Stubseid. FS IGI gir også namnet på ei dotter (Anne Dorthe, f. 1818).Ifølge Askvoll Bygdebok d. Thrine i 1884, d.v.s. at det då truleg er ho vi finn under Vilnæs ved FT1865, 60 år og enke. Altså f. ca. 1805. Så då passer ikkje ho f. 1796 så godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det passer vel bedre med alder til barna, ellers hadde hun vaert 50 aar da hun fikk Karen.Takk for rettinga-:)Saa slipper jeg aa lete etter noen paa Tungaadden og Raake.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei !Jeg har Thrine f.1806, på Stubseid.Her er dalle barna: De fikk barna:Rakel Dorthea f.1803 Trine f.1806 Anne f.1809 Andreas f.1810 Abraham f.1814 Ane Dorte f.1818 Bernt f.1822Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var flott!Jeg fant Marie Dorthea Gasman döpt i Bergen, med foreldre Aslach Gasman og Anna Dorothea Meydel. LenkeFant ikke noe ekteskap for disse, heller ingen andre barn i Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja, det er dei rette. I lenka eg viste til over, sjå spesielt innlegg (2) og (50).... Og for så vidt litt vidare på 50-talet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en Trine Bertelsdtr. f.1823 på Haugene i Askvoll d.1875 på Nes i Askvoll. gm. Anders Hanssonf.1823 på Nes i Askvoll d.1911 på Nes i Askvoll. Foreldrene til Trine er Bertel Nils Petersson Litzelau f.1794 på Olset i Askvoll (Askvoll IIA, side 396,nr. 56) og Marte Marie Olsdtr. f.1792 på Stubseid i Askvoll.Foreldre Ole Knutsson Stubseid og Trine Andersdtr. Mjåset i Askvoll. (Askvoll IIA, side 77,nr. 35 Har en god del forfedre og etterkommere av Trine Bertelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.