Gå til innhold
Arkivverket

[#4614] Martin Martinsen Pettersrud S-Odal f. ca 1845


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg ønsker primært å få tips om hvor jeg kan finne opplysninger om Martin og hans ektefelle.Etter det jeg forstår har han også bodd i Brandval, og hans far Martin Kristoffersen skal være født på plassen Sæterbakke under Gjølstad i Brandval ca 1820. Hva finnes av bygdebøker/slektshistorie for område, og kan det stemme at det har skjedd grensejusteringer mellom kommunene her?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Jarleif Det finnes bygdebøker/slektshistorie for Sør-Odal. De er sortert etter gårdsnavn, så det er en stor fordel å vite på hvilke gård denne Martine var født.Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner Martin på 1865 tellinga under Brandvald Faren stemmer med opplysningene , de bor da på Sæterbakken 1 Gjølstad og Lepengen Brandvald faren er husmann med jord.Jeg har sett på 1900 tellingen Brandvald du kan jo fortsette å lete på nabo kommunene. Jeg hadde ikke tid til det nå. Lykke til Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for tips om at det er gode bøker å finne for Sør-Odal. Martin var nok død i 1900, så jeg regner ikke med å finne mer i folketellingene. Mitt utgangspunkt ellers er at jeg kjenner til ei datter av Martin. Takknemlig for flere tips.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

.... og så var det selvfølgelig en ting jeg glemte i siste påskriften: Vet noen hvilket bruk plassen "Pettersrud" lå under?mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Jeg prøvde å se litt etter Martin i nabo kommunene i går. Martin sin far var 47 år i 1865 han hadde en datter Eli Martinsdatter 17 år i 1865 en sønn Karelius Marinsen 5 år dette vet du sikkert. Jeg gikk inn på matrikkel og fant en Martin Kristoffersen i S. Odal og Åsnes. Hvis du vil søke på dette selv kan du sende meg en e-mail så skal jeg sende deg sida med adressen. Jeg finner Pettersrud i Opstad i S.Odal i 1900 tellinga og Pettersrud i Enebakk på 1865 tellinga. msaarnes@online.no Lykke til videre. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pål Evensen

Jeg har prøvd å undersøke litt omkring Martin. Jeg har ikke klart å finne så mye. Han ble døpt og trolig konfirmert i Brandval, men er hverken gift eller meldt utflyttet derfra før 1888. Når det gjelder navnet Pettersrud, så er visstnok det (ifølge lokalkjente) et av flere navn på Sæterbakken. Faren til Martin, Martin Kristoffersen, var forøvrig født 6.2.1819 i Maurlia under Odals Verk i Sør-Odal, og døpt i Strøm kirke 7.3. samme år. Foreldrene het Kristoffer Kristoffersen f 1796 eller -97 på Velta under Hærnes (ikke Volla som det står i bygdebøkene i Sør-Odal flere steder) og Marte Monsdatter f 1793 på Langnes, begge i Sør-Odal. De var ikke gift da Martin ble døpt, men giftet seg senere samme år med hverandre. (Mer om Martin og Marte kan en lese i Sør-Odal bygdebøker bind 1 s 158, 276, bind 4 s 423 og 445 og i NY utgave Sør-Odal 2 s 290-91). mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Det var gøy med slik konkret informasjon. Takk skal du ha! Dette gir anledning til lån av konkrete bind av bygdebøkene.Og jeg er fortsatt interessert i tips om hvor Martin Martinsen giftet seg og hvor hans hustru var/kom fra.. Så hvis noen der ute har et godt tips, så er jeg svært takknemlig.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.