Gå til innhold
Arkivverket

[#4620] Christiane Olsen? Drammen


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Christian het som mannen Olsen i ft 1900 for Drammen. Hun var grønthandlerske og født i 1846 i Drammen. Jeg tror hun het Pedersdt, men vet ikke. I ft 1865 for Drammen finnes en Christiane Pedersdt hun er 19 år og født i Lier.Men hvem var Christianes forfedre?hilsen Christina Frøysland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Christina! På familysearch.org fant jeg følgende dame: Christiane PEDERSEN Sex: F Event(s): Christening: 7 Jun 1846 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Parents: Father: Peder JOHANNESEN Mother: Eli CHRISTOPHERSDROg her (i forh. til folketellinga, første barn født i Røyken) CHRISTIANE PEDERSDR Sex: F Marriage(s): Spouse: HANS OLSEN Marriage: 23 Jan 1872 Royken, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Hei! Dersom Laila har funnet rett Hans Olsen, så har jeg mer til deg: Røyken Kirkebok 1857-1875: 23.01.1872, ekteskap mellom Hans Olsen, Follestad(i Røyken), 25 år og Christiane Pedersdtr., Bragernæs, 31 år. Hans's far er Ole Pedersen, Follestad. Christiane's far er Peder Johannessen. Forlovere: ans Madsen Lund og Andreas(el. Anders) Olsen Follestad. Endel kommentarer er lagt inn fra presten, men revet bort, synes ihvertfall ikke på mikrofilmen. Røyken Kirkebok 1833-1856: Hans, født 05.01.1846, døpt 21.02.1846. Far: Ole Pedersen Kjos. Mor: Kristine Hansdatter. Faddere: Kari Evensdatter Bergbraaten, Alet ? Beker, Kovestad i Lier, John Torstensen Kjos, Thomas Olsen Kjos, Johannes Petersen/Pedersen Beker. Håper dette kan hjelpe. Det ser ihvertfall ut som noe av Christianes familie er fra Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Tusen takk for hjelpen. Det har hjulpet meg et stykke videre.Hvorfor tror du Terje at noe av Christianes familie er fra Lier? Står det noe om det i kirkeboka?Hilsen Christina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Hei igjen! Beklager, men jeg mente Hans's familie. Hvis du ser på fadderne i forrige innlegg, så går navnet Beker igjen 2 ganger. Gården Kovestad er også nevnt. Det er vel lite sansynlig at disse tok turen til Røyken iforb. med barnedåp, hvis det ikke er familiebånd. Sjekk folketellingene for Lier. Gården og etternavnet finnes ihvertfall i 1865-tellinga. Når det gjelder Christina, så hadde du en kandidat som var fra Lier. Dette blir jo rein gjetting, men bekjentskaper/familiebånd var ofte årsak til giftemål. Dersom Christina ikke kom til Røyken "for tjeneste", så kan jo familiebånd e.l. være løsningen på at det nettopp ble Christina og Hans? Jeg skal sjekke kirkebøkene for Røyken om innflytte etc. Det vil ta litt tid og mye av teksten er dårlig kopiert på microfilmkort. mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

I ft 1865 finner jeg Ole Pedersen og Kristine Hansdt med barna Lava, Karoline, Gustave, Christian og Christine. Der står det at både Ole og Kristine var født i Lier.I ft fra Drammen 1865 står det oppført en Christiane Pedersdt men der er hun 21 år altså født i 1844(i Lier) men når hun gifter seg med Hans i 1872 er hun 31og altså født i 1841. Tror du dette er samme person?mvh Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

3 års forskjell på kirkeboka og folketellinga må du ikke legge vekt på, selv om det skaper usikkerhet. Det er mange eksempler på at det som er oppgitt i FT er feil. En annen ting er at prestene ikke bestandig var så nøyaktige de heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Jeg er så glad de gjorde det så lettvint for oss! Men det er jo det som gjør det så spennende. Finnes det noen bygdebøker for Røyken som tar for seg gårdshistorie?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Eneste bygdebok for Røyken er "Røyken Bygd" som er heller dårlig på gårdshistorie. Noe interessant finner kanskje allikevel. Jeg har den og kan kanskje hjelpe deg, ellers finner du den på biblioteket i Drammen.Terje B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.