Gå til innhold
Arkivverket

[#4626] Thage Sørensen Borch = Tage Sørensen fra Mære?


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Hallo godtfolkKan noen hjelpe meg med følgende:I året 1690 avholdtes skifte på Steinkjer etter ei av mine formødre, den salige Sissel Kristensdotter "som er død à 1688 i Junis". Hennes sønn fra første ekteskap med Søren Hansson på Mære i Sparbu het Tage, og nevnes ved skiftet etter mora som "Fendrich Monsr. Thage Sørensen paa Nordmør". [Kilde: Skifte etter Sissel Kristensdotter, avskrift ved Sissil Bruun Sørensen]På s. 121 i første bind av Ovenstads bok "Militærbiografier over den norske hærs officerer" finner jeg en Thage Sørensen Borch (Borck), f. ca. 1641. Han inntrådte i tjenesten i Norge i 1657. Serjant ved Trondhjemske nasj. inf.regt. 01.03.1675-15.06.1689, da han ble fenrik ved regimentets Romsdalske kompani. Prlnt (betyr det premiærløytnant?) ved regimentets reserve, ved Nordmørske og Romsdalske res.kompani 03.06.1702. I 1709 oppgis han å være 68 år gammel, tunghør og har tjent i 52 år, "hvorfor han foreslåes avskjediget". Avskjed 11.10.1709 med 40 rdlr. årlig pensjon. [Kilde: Ovenstads militærbiografier].Tid og sted skulle tyde på at det her er snakk om samme person. Har noen mer å tilføye? Hvis det er den samme, hvorfor står han oppført med navnet Borch? Ovenstad nevner på s. 120 i samme bok en "Christen Hansen Borch (Borck)", løytnant ved Bengenhus nasj. inf.regiment 15.06.1657-01.05.1658 m.m. Kjenner noen til mer om Kristen (Christen)? Kan det tenkes at dette er Sissel Kristensdotters far eller svoger (bror av Søren)? Hvis Tage fra Mære antok navnet Borch, ville det være naturlig å tro at navnet hadde tilknytning til familien.Håper på svar.Mvh ArL-- _____________________________ Arne Langås - 7630 Åsen - Norway a.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.