Gå til innhold
Arkivverket

[#4628] En nøtt - Brithe Hansdtr. Førresdalen f. 1799


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen gi meg et tips i retning av foreldrene til Brithe Hansdtr. Førresdalen, født i 1799 eller deromkring? Faren heter Hans Nils., men jeg kan ikke se at han er fra - eller har giftet seg i, Sund... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Jeg leter og leter, men sliter veldig med disse! Ingen Hans Nils. med en to år gammel datter å finne i Sund, og ikke aner jeg hvor de kom fra! Brithe giftet seg med en som hadde flyttet til Sund fra Voss, men faren hennes bodde jo i Sund...Er det noen som har tilgang til tilflytte til Sund/Førdedalen? Kanskje faren Hans Nils. dukker opp der?Setter stor pris på den minste hjelpe-smule!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Det er jo vanskelig å vite, i og med at denne Hansen har egen gård et godt stykke unna... Ville han da flyttet til Sund?Men takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

En snutt til Brithe Hansdtr. FØRRESDALEN giftet seg 29 JUNI 1830 med Clement Carls. Rasdal LERØY det er kirkeboka i Sund som her nevner Hans Nils. Førresdalen som hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok dei du finn i Vkør i 1801.Om du ser på lista over born i 1801, finn du mellom anna Anna på 10 og Torbiørn på 1 år. Desse finn du òg att i Sund 1865. Torbjørn på 65 (rett nok står det at han er fødd i Sund) er i Førdesdalen og Anna(e), 75 år, styrar hushaldninga sonen Carel i Førdestrømmen. I 1865 står det at ho er fødd i Vigaars Prgj. (som nok truleg er Vikøyr på noverande skrivemåte).Ein må difor tru at Hans Nilsen har flutt ut til Sund frå Hardanger. Kvifor? Truleg har det gode fisket, særleg sildefisket, gjort det meir lønsamt å bu vest med havet. På 1800-talet var det mange som dro ut mot kysten for å ta del i fisket, også frå innlandet, jamvel òg austlandet.Alternativt kan han ha hatt slektsband som førde han "heim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.S.

Dette er jo et godt bevis på at tre hjerner er LANGT bedre enn èn! Jeg så ikke linken til sønnen først - han var jo tilsynelatende født i Sund, og Brithe levde ikke i 1865... Og garden de bodde på i Hardanger lå ved fjorden, så det kan jo ha vært godt fiske der også... Så for meg var dette en lei nøtt å knekke... Men jeg bøyer meg i støvet, og gleder meg til å undersøke dette videre. Tusen takk til dere begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.