Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Øyvind Gjervik

[#4631] Slektsbøker for Sogndal kommune i Sogn?

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg lurer på om det finnes slektsbøker for bygdene i Sogndal kommune i Sogn & Fjordane. Har forsøkt å finne noe på Bergen Offentlige Bibliotek, men finner ikke noe der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

Band 1 av den generelle bygdeboka kom i 1986 - sidan har det ikkje kome noko som helst. Men det er under arbeid ei gards- og ættesoge for Sogndal, men eg veit ikkje kva tid den er ferdig. I mellomtida kan du finna ein del i dei gamle årbøkene til Sogndal sogelag. Dei heiter "Heimbygdi vaar Sogndal" og kom i 11 band. Desse (nesten alle) finst på Bergen Offentlige Bibliotek.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarleif Nordheim

Gjennom første halvdel av forrige århundre ble det utgitt 8-9 hefter om lokalhistorie/gårdshistorie/slektsopplysninger. Heftene er hver opp mot 100 sider, og omhandler de fleste bruk i bygda. Hovedredaktør het Flugheim; siste bind ved Kjell Bondevik. Det er litt ujavnt hva en finner om de enkelte bruk, fra det marginale og til det detaljerte langt tilbake i tid. Bibliotekene skaffer disse.Mvh Jarleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øyvind Gjervik

Riktig tusen takk for hjelpen Jo Rune og Jarleif! Vil skaffe meg bindene over gards- og ættesoge for Sogndal når de blir tilgjengelig for salg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øyvind Gjervik

Gards- og ættesoger for Sogndal: er det noen fremgang der? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det siste eg har høyrt om Gards- og Ættesogearbeidet i Sogndal er at eit band med ættesoge for Stedje sokn er under arbeid, og planen er å ha manuskriptet ferdig i løpet av 2006.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for info Lars!Har nylig mottatt bygdebok bind 6 (Ytre Eikjo - Høgi)i serien som du er medansvarlig for. Er svært fornøyd med bøkene. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg takkar og bukkar for komplimentet!Lars E. Øyane

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Noko nytt om bindet med ættesoge for Stedje sokn ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.