Gå til innhold
Arkivverket

[#4634] Mons Evensen Wiger ca. 1719-1787


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke hvor Mons er fra. Jeg tror hverken han eller barna er født i Kongsberg/Sandsvær, uansett om de oppgir det i Sølvverkets manntall. Jeg har nemlig ikke funnet dem. Han sees ikke i Kongsberg i ekstraskattemanntallet 1762, ei heller oppført under husmenn i Numedal og Sandsvær i 1762. (En veldig rask sjekk synes å indikere at han heller ikke er i resten av Buskerud i ekstraskattemanntallet, men dette bør kanskje undersøkes nærmere. Det er likevel en mulighet for at de kan komme utenfra Buskerud.)Navnet "Wiger" finnes forresten i Norderhov, der man også finner navnet Mogens og Even. Men ingen Mons eller Even bodde på Wiger i ekstraskattemanntallene i 1762 eller 1764, så dersom de skulle være derfra, har de flyttet innen den tid.Hva Mons Wigers kone het, vet jeg ikke.Mons hadde i hvert fall disse barna:1) Hans Monsen f. ca. 1745/51. Gift 1773 i Kongsberg med Ingeborg Marie Andersdtr. Brua. Kalles da "Schielbreivigen v. Viger". Han finnes i manntallet av 1797 i Gabe Gottes gruve: Hans M. Wiger, Smedsvend, 52 aar, f. i Kongsberg, opholdssted Kongsberg, jordbrug til 1 Ku, tjent i 39 aar, 3 barn. I 1798 var han fyrhauer. Det kan være han som i 1801 var 50 år og bergarbeider i Egermogaten nr. 845 i Kongsberg, gift 2. gang med Eli Nilsdtr. 40 år, også gift 2. gang. Døper barn i des. 1773 og januar 1777. Siste gang er Even Mogensen Viger fadder.2) Even Monsen f. ca. 1753 (i manntallet 1805 oppgitt som døpt 30/6 1753 i Kongsberg, men dette stemmer ikke.) Gift 1782 i Sandsvær med Marthe Marie Larsdtr. Wulfsberg 1754-1824. Han bodde på Ljøterud-eie i Sandsvær.3) Anders Monsen f. ca. 1755, begr. 19/3 1774 i Kongsberg, 19 år og 2 mnd. av faren Mogens Evensen Schielbreivigen. Han druknet i en dam på en av gruvene.Noen som vet noe om denne familien og navnet Schielbreivigen og Wiger/Viger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke mye, men det finnes iflg. FT 1801 en gård Schielbred i Solum, Telemark. Det finnes også noen andre gårder, men de ligger så langt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På meg virker det som om Skjelbreivigen ligger/lå i det nåværende Kongsberg kommune et sted. Noen som er lokalkjent? Jeg har ikke funnet navnet hos Rygh, forresten. Jeg vet ellers at gårdsnavnet Skjelbred forekommer flere steder, og jeg har da også forsøkt å lete etter disse personene på steder der jeg har sett forekomst av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På denne tiden skrev de bokstaven "v" som "v". Jeg tolker det som "ved". Det er en forholdsvis vanlig benevnelse i kirkebok for Kongsberg, ikke så veldig mange andre steder. Jeg vet at det ligger et sted Skjelbred i Eiker, men de hørte ikke hjemme der, og så vidt jeg forstår finnes det intet Skjelbredviken der heller. (Og da burde de uansett vært ført opp i Eiker kirkebok og ikke Kongsberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. Det kan kanskje tenkes at han Mons Evensen kom fra Modum. Der finnes gårdene Skjelbred, Wiger, og Østre Wiger. I 1765 tellingen for Modum finner du på Østre Wiger en med navn Even Erechsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er helt enig i at det var en nærliggende tanke, men jeg har allerede undersøkt, og dessverre har jeg ikke funnet mer om dem der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.