Gå til innhold
Arkivverket

[#4636] Carl JohanAnders. Fedre som forsvinner!!!!!!!!!!!!


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Carl Johan fikk i følge kirkebok i Asker en uekte datter med enke Elen Jørgensdt, Poverud. 16 mars 1851. Dette var morens første leiermaal. Videre i kirkeboken er det innført: "svenske arbeidsmand Carl Johan Anders" "faderen er bortreist det vides ikke hvorhen"Da jeg lette etter Elen Jørgensdt Poverud i ft 1865 fant jeg den jeg tror er den rette. Hun er nå gift på nytt, men bor fremdeles på Poverud i Asker.Hvordan går jeg frem for å finne ut mer om Carl Johan?mvh Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Christina! Jeg så på innførselen i kirkeboka, og denne ser nesten håpløs ut. Carl Johan Andersson er et utrolig vanlig navn i Sverige, og når det ikke er gitt hans alder, er denne nesten umulig. Det går selvsagt å se om det finnes en innflytnings-registrering på en ved dette navnet. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du lett i ft. 1865 etter Carl Johan? Det kan jo være at han fortsatt var i live og bosatt her i landet et sted. Da vil du i hvert fall kunne finne en alder på mannen, dersom du er riktig heldig vil det kanskje også stå hvor i Sverige han var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen Christina! I 1865 (som jo er noen år etter at han ble far...) finnes en som er i "kjønnsmoden alder" i 1851, dog, kanskje litt ung n (rundt 18 år i 1851)nemlig Tellingsår: 1865 Kommune: Åmot Kommunenummer: 0429 Navn på bosted: I SkovenCarl Johan Andersen Logerende ug Kulbrænder 1833 Sverrige Andreas Engebretsen Logerende ug Kulbrænder 1844 Furnæs, Vang(det var bare disse to som bodde der). Men som sagt, denne er jo egentlig bare et skudd i mørket, "din" Carl Johan kan jo ha forduftet for lengst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Jeg sier mange takk for hjelp. Jeg har ikke holdt på så lenge og er usikker på hvor man kan lete over nettet.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Ikke for å ta motet fra deg, men det kan godt hende at Carl Johan Anderson er et fiktivt navn. Om du leser artikkelen "som barnefader utlagde hun..." (eller omtrent noe sånt) som du finner under "Nyttige lenker" så kan du se at det nok slett ikke var så uvanlig å påstå at den eller den - for tiden bortreiste - var far til det "uekte" barnet, mens sannehten kanskje var en helt annen. Sånt blir jo alltid spekulasjoner, særlig så lenge etterpå, men du skal ikke er bort ifra at det er en mann i nærheten som i virkeligheten er faren. Men for all del - kanskje finner du opplysninger som viser at Carl Johan godt kan være den "skyldige". Lykke til!Med vennlig hilsen Else R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei Christine, jeg hadde en liknende tilfelle, men var ganske så heldig. Jeg gikk å sjekket konfirmasjonen og der fant jeg faktisk flere opplysninger om en rallararbeider på jernbanen (fødselsår og sted), dette medførte til at jeg fant ut hvor han var født og etterkommere frem til i dag. Til og med når vedkommende gifter seg så kan det stå flere opplysninger om far. Så gi ikke opp før du har prøvd alle muligheter hvor far kanskje kan være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Christina Frøysland

Til alle som har hjulpet meg tidligere. Jeg vet fremdeles ikke så mye om Carl Johan, men jeg tror ikke det er et fiktivt navn. Har ikke funnet Simerines konfirmasjon, men ved giftermål i 1877 er den ene forloveren Carl Johan Andersen. Det er hva jeg vet foreløpig.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du skal ikke se bort fra at det faktisk kan være faren hennes! Jeg har faktisk vært borti et lignende tilfelle en gang. Det skjer riktignok ikke ofte, for dersom foreldrene ikke giftet seg, var det ofte ikke mer kontakt mellom far og barn, kan man vel forstå.Jeg har kommet til å tenke på en annen mulig kilde: På denne tiden hadde uekte barn krav på underholdsbidrag fra faren. Jeg tror det kan finnes noen resolusjonsprotokoller e.l. som kan gi opplysninger. Ta kontakt med Statsarkivet i Oslo og hør om de kjenner til noe sånt. I forbindelse med uekte barn hørende under Statsarkivet i Trondheim, gjorde de et oppslag for meg i en slik protokoll. Jeg har ikke personlig gjort oppslag i slike, men de hjalp meg videre i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.