Gå til innhold
Arkivverket

[#4637] Carl Johansen af Vos


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei. Jeg leter etter Carl Johansen af Vos og Anne Marie Pedersdatter. De fikk i 1844 sønnen Petter. Da Petter ble konfirmert i 1861 står disse oppgitt som hans foreldre. Han ble døpt i Solum ved Skien. Petter var tjenestegutt på gården Langerud på Eiker (også taterdreng)i 1865 ft. Men hans foreldre har jeg ikke funnet i den tellingen.Da det står Carl Johansen af Vos, betyr det at han mest sannsynlig var fra Vos/s eller var det en gård et sted??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne Pettersen

Anne Marie Pedersdtr skulle vistnok være fra en husmannsplass under en gård som heter L(e)ien. Plassen begynner på enten B eller R og slutter på bakken, litt vanskelig å tyde. Er det noen som er lokalkjente eller har en bygdebok som kunne hjelpe meg å finne ut hva denne plassen heter.Carl Johansen skulle være fra noe som het Godstuen, det må vel være en husmansplass. på Wos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Magne.Hva med å komme ut fra "skapet" å skrive Drammen istedefor Gulskogen??Med vennlig hilsen Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Magne Pettersen

Heisann. har funnet Petter Carlsen døpt i (Os? kirke) 24.11.1844, Solum, Telemark. Hans far var husmandsønn Carl Johansen Gardstuen af Wos p.g og moren var pike Anne Maria Pedersdtr (Brandlien??) u Lien eller Lein ,Lessøe Annexs.Er det noen som vet hvor Gardstuen er i 1865, kan ikke finne den i det hele tatt. Carl Johansen er søkk borte etter fødselen. Men Anne M Pedersdtr er også borte helt til 1878, da hun er fadder i dåpen til min oldefar i Strømsgodset, Vestfold.Er det noen der ute som vet hvor hun var i tiden frem til 1878, og hvor det ble av Carl Johansen ????? ta kontakt alt av interesse. (De kan ha havnet på Eiker????, men det er ganske usikkert, men sønnen Petter er på Eiker i 1865 på Langerud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne, vi er nok begge på jakt etter Carl Johansen. Men om det er samme mann,ja det spørs. Jeg leter etter min tipp-tipp oldefar som ganske riktig het Carl Johansen.Han fikk en "uekte" sønn på Vinneseie på Eiker i November 1847. Alt jeg vet om han er at han var at han var ungkar og "tjente på Landfaldeie" siden er han søkk vekk.......Hva med "din" Carl Johansen?...var han gift i 1844 ? (den uekte) Guttehvalpen vokste opp hos sin mor (og siden hos sin mormor) på Eiker, men flyttet senere til Drammen. Er vi på leiting etter samme Carl Johansen tro? Vennlig hilsen Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne....ja, dette var spennende......hvem veit? kanksje er det samme mann....har du finkjemma inn og utflyttingslistene til sognene rundt Drammen/Eiker/Lier på jakt etter ham? Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Har letet litt, hovedsakelig for Eiker. Men ikke funnet noen av dem. Men det må ha sjedd i perioden 1844-1863. For i 1863 blir Petter konfirmert på Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.