Gå til innhold
Arkivverket

[#4651] This Nagel


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg lurer på hvem This Nagel`s kone er, og hvem hans foreldre er. This Nagel kommer ifra Bergen, men skal visstnok senere ha bosatt seg i Solvorn i Sogn. This (Ties) hadde bl.a. en datter, Else Marie Nagel, son giftet seg med Lars Kristenson Nitter (f.1693) fra Solvorn. Finnes det litteratur over slekten Nagel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

This Nagels sønn, Hans, kjøpte Svanøy-godset i 1750 og det står derfor en del om denne familien i Ahled Schou: "Svanøen i Søndfjord" fra 1912. Her står det bl.a. at This Nagel var sønn av Arent NAGEL som tok borgerskap i Bergen i 1620. Hvem denne Arent var gift med, står det ikke noe om, men This giftet seg 26.10.1662 med Anna Knudsdatter GLAD. Hun var datter av Knud Christoffersen GLAD, sogneprest til Vik i Sogn og Maren Bertelsdatter MULE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magne Foss

Maren Bertelsdtr MULE (1645? -1675) giftet seg igjen (1667) med Iver Eriksson Leganger, prost, f.16.02.1629 (Leikanger) d. 04.03.1702 (Vik) som igjen giftet seg 1676 med Ann Pedersdtr. Finde. Marens farfar skal visstnok ha vært Christen Mule f.omkr 1556, og hennes far: Bertel Christenssøn Mule f. omkr.1582 i Oslo?, g. omkr. 1613 i Oslo? med Sidsel Olofsdtr. Holck. De hadde også en sønn: Christen Bertelsen Mule f. omkr.1590 (Oslo el. Vågå) Sidsels far var Olof Lauritzen Holck f.1541 i Tønsberg. Hans foreldre skal ha vært Lauritz Olufsen Holck f. omkr.1490 g. omkr.1546 i Tønsberg med Marthe Jonsdtr Packe. De skal også hatt barna: Jon Lauritsen Holck f.omkr. 1543 og Randi Lauritzdtr Holck f. 1545. Lauritz' far skal ha vært Oluf Holck f. omkr. 1460 g. omkr.1489 i Tønsberg med NN. (Har selv mer om etterkommerne til Maren og Iver's datter Karen, som giftet seg med Ludvig Christophersen Munthe (af Morgenstierne)) - Lykke til videre i dine søk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Er Karen Leganger datter av Maren og Iver Leganger? Karen er så vidt jeg vet født i 1668. Iflg "Våre aner" av Mogens Bugge døde Maren 16/6 1665 i Sogn. Og iflg Personalhistorisk tidsskrift 4-II "Opt. E.I.Nordal og I.E.Leganger" av A.E.Eriksen ble Maren forlovet med Iver Leganger 17/4 1659. Iflg samme kilde giftet Iver Leganger seg med Anna Pedersdatter Finde i 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Den absolutt beste artikkelen kring ætta Nagel er følgjande: Wiesener, A[nthon] M[ohr], (1879-1947). "Bergenske studier. Folk og forhold i 15- og 1600-tallet." Bergens historiske forening: Skrifter 38 (1932): 305-365.Her drøftar Wiesener ei heil rekkje av problema kring denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magne Foss

Sølvi Arntzen: Fikk en lærepenge der. har vært litt for ivrig, og ikke dobbeltsjekket kilden. Har selv "Våre Forfedre" og Altså: Maren f. 1614 d. 16.06.1665 gift 2.g 1659 med Iver Eriksson Leganger, som igjen ble gift 2.g med 1667 med Anna Pedersdatter Finde. Deres datter Karen ble født 14.02.1668. (Siden det i denne rekken er flere 2gangs gifter, har det nok gått litt på skakke for den andre kilden jeg har brukt) Øyvind Gjervik: Flere kilder til Nagel: "Våre aner" av Mogens Bugge fra 1939, nevner This med fler, og bl.a. at Arent Berentssøn Nagel f. muligens 1599 d. ca 1640 i Bergen, ble gift ca 1620 med Else Pedersdtr f. ca 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Når det gjelder familien Munthe, så er jeg selv en av etterkommerne til Birgitte Christopherdatter Munthe, gift med Georg Fredrik von Krogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Han vært inne på diverse nettsider med anetavler over bl.a. slekten Mule. Ser at den samme Christen Mule som er oppført overfor som født i 1556 på nettsidene er oppført til å være født i 1516. Lurer på hvilke av årstallene som kan stemme. Kan det være at han kan ha forskjellige fødselsår i forskjellige kirkebøker, eller kan det bare være trykkfeil. Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg tvilar på at datoen er funne i noko kyrkjebok. Det er nok helst heimesidesnikkarane som har sett inn ein dato som "kan passa." Det er no ein gong slik at slektsprogramma på det næraste krev ein fødselsdato. Dermed vert slike årstal notorisk ukorrekte og likevel svært frekvente på forskjellige heimesider. Felles for dei fleste (av ymse årsaker ikkje alle) er at dei er "utrekna" og ikkje til å lita på. Generelt kan ein nok berre seia om folk før kyrkjebøkenes tid at dei er _nemnte_ i perioden (t.d. 1608-1645), og ikkje noko om kva tid dei døydde eller vart fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magne Foss

Ser ut til at jeg skal få skikkelig "strekk" for å ha vært slapp med å sjekke kildene.Om Christen Mule har "Våre Forfedre" av Mogens Bugge (også dette feil over), flg. år/datoer: blev 1555 som borger i Oslo .. med klager til kongen .., videre nevnt 1563, 25/4-1567, borgermester i 1578 og 1585, 5/5-1579, levet 1588 men død før 1594. Nevnte sønner: Thomas, Søfren, Christen og Bertel. - Altså må han ha vært godt voksen allerede 1555, slik at 1556 helt klart er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei, jeg blander meg inn i omtalen av Leganger.Iver Leganger f. 26/2 1629 omkring kl. 12 i fiskenes tegn, død 3/4 1702 i Vik i Sogn.1. gift 19/6 1659 (forlovet 17/4) med Maren Bertelsdatter Mule, Hr. Knud Chrisophersen Glads enke. Maren B. Mule f. 1614 og døde 16/6 1665, 51 år.2. gift 1667 med Anne Pedersdatter Finde f. 1645 og død 1728, 83 år. Kilden er De Legangerske opptegnelser, startet av Ivers far Erik Leganger. Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.