Gå til innhold
Arkivverket

[#4652] Kari Per/Pedersdtr 1808-1891


Gjest Jon Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Martinsen

Hei. Jeg søker opplysninger om Kari el. Karin Per/Pedersdtr født 1808. Hun ble gift med Peder Hansen Tovset f 1802-1873. I 1865 ft bodde de på gården Tovset i Sør Odalen. Der er hennes fødested oppgitt til å være Sør Odal. Men jeg kunne ikke finne henne i Bygdeboka. Er det noen der ute som vet noe om henne. Alt tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Her er den du leter etter: Kari født 1.1.1808, døpt 3.1.1808 i Strøm kirke. Hennes foreldre var Peder Olsen Tollhaugen (SO (Sør-Odal bygdebok)4 s 260) f 1770 på Øktner (SO 3 s 473) og hustru Kari Olsdatter f 1772, fra Øvre Krybelsrud (Sør-Odal 3 s 134). De ble gift i 1799. Peder Olsen kjøpte Snekkermoen og flyttet dit (SO 3 s 164-165). Der er det nevnt at Kari Persdatter ble g 1832 m Per Hansen Hofset (som må være feilskrift for Tofset (Tovset).Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål, jeg stammer selv fra Kari og Per H Tovset. Er det noen som vet hvor Per H Tovsets foreldre var fra, de heter Hansen Persen 1759-1820 og Marthe Poulsdtr 1760-1843. Da de giftet seg hadde de begge adressen Sæter, men der står det ingen ting om dem. Er det noen som kan hjelpe meg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg har slått opp i kirkebøkene for Odalen (Strøm) og fant disse: Hans dpt 18.2.1759 i Strøm kirke. Mor: Kari Larsdtr. Liseteie. Far: Peder Hansen Krybel, soldat ved hr. Rummelhofs kompani og oberst Restorps regiment. Faddere: Hans Liseteie, Gunder Knutsrud, Kristen Haugen, Randi Dalen, Berte Damlien. Marta dpt 21.5.1758 i Oppstad kirke. Far: Paul Bergseie (mor ikke nevnt). Faddere: Ole Kolbjørnsen, Erik Olsen Øyen, Lisbet Kjølstad, Anna Kuggerud, Barbara Sagstuen. Dette var de eneste som ble døpt i Odalen som kan være de aktuelle personene. Selvsagt kan de være døpt andre steder. Om dette er de rette gjenstår å bevise, ingen av dem er nevnt annet enn født i bygdebøkene (SO 6 s 106 og NO 5 s 274). Sannsynligheten er imidlertid stor for at det er nettopp disse som kommer til Tovset. Sæter som var adressen ved vielsen, var nok bare fordi de bodde/tjente der da. Lisset (Lilleset) er i samme område som Sæter, mens Søndre Berg er i en annen del av Odalen. Håper det var til litt hjelp. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.