Gå til innhold
Arkivverket

[#4665] Vigde i Hamre 1677-1815


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Jeg finner Berge Joensen (f. ca. 1748), Øvre Tveten, gift 23.06.1781 med Britha Arnesdtr. Berge er da oppført som Enkemand. Men jeg finner ingen annen vielse for ham i databasen. Ifølge dokumentasjonen mangler bare årene 1743-45. Kan der være en feil i avskriften, eller mangler det kanskje noen innføringer også etter 1745?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Brit,kan det ikke rett og slett tenkes at Berges første vielse fant sted i et annet prestegjeld enn Hamre? Man giftet seg jo oftest på hustruens hjemsted før i tiden også, ikke sant?God jakt! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Britt.Jeg finner to ekteskap på Hans Joensen i Hamre .Begge gangene står han oppført som enkemann.Hans Joensen , Hopland , enkemann giftet seg 02.07.1772 med Kari Monsdatter Øvre Tveiten.Han gifter seg på nytt ganske riktig som du bemerker 23.06.1781 med Britha Arnesdatter , Tveiten.Han bodde da på Øvre Tveiten.Det er sannsynlig at han giftet seg til denne gården.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen.Da er det kanskje han som gifter seg i Hosanger 06.07.1771.Birge Jonsen , Hopland og Kirstie Olsdatter , Hopland.I så fall har vel Kirstie kanskje dødd i barsel.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiKanskje unødvendig å påpeke at det i Runes nest siste innlegg skal stå Berge Joensen i stedet for Hans Joensen...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Okay, okay - ved noen søk kom jeg vel litt i surr med alle disse Jon'er og Berge'r. Derfor er det jo så greit at andre er villige til å sjekke/søke med når en selv står fast. Takk for alle innspill !Hans, jeg er klar over at de som oftest giftet seg på hennes hjemsted. Her var jeg nok for fokusert på at også Berge J. "måtte" være fra Tveit. Til Rune: takk skal du ha. Jeg hadde oversett Berges ekteskap i 1772, det er nok sannsynlig at han giftet seg til Tveit-gården. Kari Monsdtr. fant jeg nå under gravdlage - hun ble begr. i mars 1781, Berge giftet seg igjen i juni 1781. Hans første ekteskap får jeg så sjekke seinere. Mange takk for hjelpen alle 4. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen.Som Kenneth ganske riktig påpeker kom jeg i vannvare til å skrive Hans Joensen i et av mine tidligere innlegg.Det skal selvfølgelig være Berge.Jeg finner at han ble gravlagt 26.01.1800 fra Øvre Tveiten.Da var han 52 år gammel.Ved søk på IGI familysearch finner jeg en Berge Johnsen f.1748 i Fana , men det opplyses ikke om foreldre.Imidlertid står der at hans hustru var Britha Arnesdatter.Om dette er korrekt vet jeg ikke , men det kan kanskje andre som har oversikt over døpte i Fana på den tiden bekrefte eller avkrefte.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hei Rune.Jeg er klar over at du egentlig mente Berge. At Berge ble begr. i Hamre januar 1800 har jeg allerede funnet - ifølge denne databasen må han være f. ca. 1748. Han ble g.m. Britha Arnesdtr., Øvre Tveit, i 1781, det er riktig - ifølge kirkebøkene Vigde i Hamre, var dette da hans 3. ekteskap. Ved vielsen med Kari Monsdtr./Hamre i 1772 står det at han er fra Hopland. Men det er jo slett ikke sikkert at han var født der. Ja, kanskje bygdebøkene for Fana forteller noe om Berge Jo(h)nsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har no sjekka døypte både i Fana, Årstad og Askøy (inkl. Laksevåg). Ingen Berge vert døypt der med far Jon korkje på den tida, før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Bygdebok for Alenfit Bind 1 er Børge Jonsen født 1747 og død 1800. Han kjøpte bruk nr. 2 på Øvre Tveiten i 1777 av Hans Knagenhjelm Sunde for 153 rdlr. Børge var sønn av Jon Børgesen Hopland på bnr. 6 der. Han var gift 3 ganger 1. gang med Kristi Olsdtr. (1747-1771) datter av Ola Askjelson Hopland. 2dre gang med Kari Monsdtr. Øvre Tveiten (1742-1781),datter av Mons Jonsen Øvre Tveiten. 3die gang med Brita Arnesdtr.Øvre Tveiten (1760- ). Han fikk 12 barn. 2 med andre og 10 med 3die konen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Cecilie: hjertelig takk for disse informasjonene! Så vet jeg iallfall hvem Berge/Børges far var - det gjør jo litt lettere å søke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.