Gå til innhold
Arkivverket

[#4669] Johan Kristiansen Laake (1865-1933)


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Johan K. Laake ble født i Ullensaker og døde på Egner i Sørum. Han er min svigersønns ane. Jeg er interessert i kontakt med folk som vet noe om såvel hans aner som hans søsken og etterslekt. Ta gjerne kontakt pr. e-post: tophat@online.no, eller svar her i DA. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Vel, du finner en familie som kan passe her: Folketelling 1865Denne Johan finner du også døpt hos Familysearch.org (som har veldig mye registrert for Ullensaker Johan CHRISTENSEN Sex: M Event(s): Christening: 5 Mar 1865 Ullensaker, Akershus, Norway Parents: Father: Christian GUDBRANDSEN Mother: Karen PEDERSDRI 1875 bodde så familien på Låke, nå er Karen enke: Folketelling 1875Jeg skal myse i bygdeboka når jeg kommer hjem... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Som jeg tenkte, det er nok rett Johan K. I Ullensaker Bygdebok bind 3 finner jeg først på s250 på gården Allergot: Kristian Gulbrandsen, f. 1835, som omkr. 1862 overtok Allergot. Han vaqr g.m. Karen Pedersdtr. Taugland, en datter av Peder Larsen Taugland. Kristian GUlbrandsen flyttet fra Allergot ca 1869, og til Haga. Senere flyttet han til Låke, hvor han og familien er nærmere omtalt.s454 2. halvdel av bruk 2 Låke Kristian Gulbrandsen Allergot f. 1835 kjøpte denne delen av gården i 1870-årene. Han var gift med Karen Pedersd. Taugland, f. 1835, og det var i deres ekteskap følgende barn: 1. Ole f. 1862, officer, sist major, var ordfører i Ullensaker og eier av gården Haug. 2. Johan f. 1864, gardbruker på Egner i Sørum. 3. Peter, f. 12867, veterinærkaptein, bosatt på Hadeland. 4. Knut Martin, f. 1869 officer og jurist. 5. Anna f. 1873 g.m. garver Finn Ruud, Jessheim. 6. Kristian f. 1875, officer, kommanderende general. Barna har altså tatt navnet etter denne gård. Efter Kristians død i 1875 solgte enken gården efter et par års forløp.så tilbake til Allergot, og familien til Kristian Gulbrandsen. side 249: Gulbrand Kristiansen Loding, døpt 1796 g.m. Iver Hansens (forrige bruker) eneste barn, datteren Mari, overtok såvidt sees ikke bruket før efter svigerfarens død 1837. Gulbrand var sønn av Kristian Gulbrandsen Loding, som igjen var sønnen på Asak i Sørum og bror av Onserud (se Loding og bind 1 s. 529) I Gulbrand Lodings ekteskap med Mari Iversd. Allergot var det mange barn, hvorav flere døde små. De som opnådde voksen alder var følgende: 1. Ragne f. 1818 g.m. Paul Furuset. 2. Kristine g.m. Ole Finstad, Nes. 3. Berte, g.m. Gulbrand Holum. 4. Gulbrand, bodde som gift på Allergot en tid. 5. Kristian som hadde Allergot noen år. GUlbrand Kristiansen sluttet som bruker såvidt sees omkr. 1860, men levde enda i flere år. Sønnen Gulbrand f. 1828 og g.m. Berte Jensdtr. (en datter av klokker Jens Allergot) brukte visstnok eiendommen en kort tid, men kom visstnok ikke for alvor å overta den Det blev derfor broren Kristian....se overDu bør nok få lånt inn disse bøkene til ditt lokale bibliotek, for denne familien kan du helt sikkert finne omtalt flere steder.Håper dette var litt til hjelp.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til deg, Laila, for utmerket hjelp! Mange spørsmål er nå besvart. Kanskje noen som følger med her, vet litt om Allergot/Laake-folkenes etterslekt også?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen Hans! Hvis du sender meg din post-adresse til min e-post lnormann@c2i.net skal jeg kopiere de sidene i bboka hvor familien er omtalt. Vet du når Johan døde i Sørum? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.