Gå til innhold
Arkivverket

[#4672] Ole Johan Arentsen. Herø


Gjest Stian Søvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Søvik

Er det noen som kjenner til anene til Ole Johan Arentsen f. 1828 Herø, & konen Susanna Bergithe Jacobsdr f.1828 Alstahaug. De skal muligens komme fra zahl slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kurt Dahlstrøm

God kveld Stian!Her har du litt om dei nærmaste ledda.Ole Johan vart født 22 september 1829 på "Andøe" (Andøy låg i Alstahaug sogn og prestegjeld til 1862, då øya vart lagt til Herøy prstegjeld.) Han vart døpt i Herøy kirke 18 søndagen etter trinitatis same år. Foreldrene var Arnt Jansen og Johana Jonasd. Andøe Han hadde desse til faddrer: Andreas Hans. Gaasvær, Andreas Jonass. Andøe, Mathias Hans. Sørherrøe, Karen Clausd. ibd og Ane Jacobsd. ibd. (Kilden er Alstahaug kb. 1820-1830, side 165)Han vart konfirmert i Alstahaug kirke 3 søndagen etter trinitatis 1846. Fødselsåret vært oppgitt: 1829. Og foreldrene Arnt Jansen og Johana. Ho som skulle værte hustrua hans, Susana vart også konfirmert sammen med han av presten Gaarder.Ole Johan oppholdt seg då på Tenden i Herøy, kor han tjente for kosten. Han var ikkje fyllt 10 år da faren Arnt Johansen dør på Andøe den 5 mars 1839, 44 år gammel. Han vart begravd på Alstahaug den 26 mars.Foreldra til Ole Johan, "Arent Johansen, Andøe, ungk(ar), 30" og "Johana Jonasd. ibd, pige, 22" vart vigde 22 oktober 1824 i Alstahaug kirke. Johan Sørensen Andøe og klokker Jacob Lars. var forlovera. Johan Sørensen var også far til Arent/Arnt Johan-/Jansen, han dør rett etter sonens giftermål.Utdrag frå skifte etter Johan Sørensen finner du på side 3 i Svein Edvardsens bok "Skifter fra Herøy/Dønna 1811-1845".Den 27 desember 1854 i "Herø" kirke vart "Dr. Ole Johan, Anøe, 25" gift med "pige Susana Bergitta, Præstøe, 24". Fedrene var: "Arnt Jans." og "Jacob Joens." Forloverane var: "Nils Lars. Tenden og Anders Math. Skaga" (kilden er Alstahaug kirkebok 1831-1854, fol. 168)Ho vart ikke døpt Susana Bergitta som der står innført ved vielsen og folketellingane, men derimot Susanna Bergman.I Alstahaug kirkebok 1820-1830, side 162 fann eg dåpsinnførelsen. "Susanna Bergman", født 7 juli 1829 og døpt 10 sønd. etter trinitatis s.å. i "Herrøe" kirke. Foreldrene var "Jacob Joensen Præstøe og Elisabet Hansd." Ho hadde en tvilling bror som fikk navnet Ole Andreas.Når ho vart konfirmert i 1846 vart ho innført som: "Susanna Bergm. f. 1829, Præstøe". Foreldre: "Jacob Joens. Elisabeth". Kristendomskundskaben fikk ho når ho tjente hos handelsmannen "Røring i Skaalvær". (som då låg i Tjøtta, no i Vega prestegjeld).Susanna vart som ektemaken tidlig farlaus, då den 19 desember 1836 han "omkom på søen" husmannen Jacob Joensen, 55, Præstøe. Han "vart ikke" funnen står der i Alstahaug kirkebok.Dette var litt om foreldra til dei du søkte opplysningar om.Hvorfor tror du at de skal være av Zahl slekt, tør eg spørre? Då Zahl ikkje var eit spesielt sjeldent mellomnavn å gi ungen. Og vær obs. på at ein av jordeierne på Andøy i siste halvdel av 1800-tallet var Jens Jørgen Zahl, samt at Susannas arbeidsgiver, Anthon Røring i Skålvær var son til ei Maria Anna Zahl.Mvh. Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Søvik

Ja dette var til stor hjelp og glede. Har du lett tilgang på kirkebøkene? I så fall har jeg flere spørsmål, men da er det vel greit om vi tar det privat. min mail adr. er stiso@c2i.net.Hvorfor Zahl. Ole Johan og Susanas datter Elise, var gift med Anders Kibsgaard Bang Andersen som nedstammer fra en av Zahl slektene, og for en tid tilbake fikk jeg høre at det gjorde også Elise, noe jeg altså ikke har fått bekreftet. Noe mer vet jeg ikke.mvh Stian Søvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.