Gå til innhold
Arkivverket

[#4673] Mork


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

I min manns slktstre har jeg Kris(eller kristianna) Eriksdt hun er født 1797 og datter av Berit Olsdatter og Erik Eriksøn. Kris har tilnavnet Mork, noe som betyr at hun må ha bodd på en gård eller plass kalt Mork. Jeg er ikke helt sikker, men tror det må være i Romsdal. Hun er gift medPaul Eriksen Stakvik fra Tingvold.Kan noen fortelle meg hvor Mork er?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om du føretek eit søk på Mork i gardsnamn i 1900-teljinga, vil du finna at Mork finst i 16 kommunar, både på Austlandet og Vestlandet, m.a. i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Jeg fant personene jeg leter etter i 1801 telling for Quærnes i Møre og Romsdal, men det stod ikke noe gårdsnavn. Jeg lurer litt på hvor foreldrene kommer fraChristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gården Mork lå i Kvernes prestegjeld iflg. Rygh. Det er mulig familien også bodde der i 1801. Hvis du ser i kirkebøker for Kvernes og Kornstad finner du dem nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

I Averøy bygdebok I side 159 Tørrisgarden under Mork finner vi: Erik Eriksson Vebenstad f 1770 g. 1793 m. Berit Olsdtr Mork f. 1769. De hadde 6 barn bl.a. Kristianna f. 1797 g. 1825 m. Paul Eriksson Stakkvika som overtok heimgarden i Stakkvik. Berit var datter av Ole Tørrisson Mork f 1739 g. 1764 m. Gunnborg Eriksdtr Nekstad f 1739. Ole var sønn av Tørris Olsson f. ca. 1704 g ca. 1733 m. Anne Olsdtr f. ca. 1706. Vebenstad og Nekkstad ligger og på Averøya men boka for disse er ikke kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

I Eideboka, bind 1 (1987 av Jonny Lyngstad) står det om Paul Eriksen og hans forfedre (og etterkommere). Han bodde i Stakkvika på bruksnr. 3, Øvergarden. På side 84 er bl.a. nevnt skiftet i 1838 etter kona hans, Kristina (Kristianna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stakvik

Kristinna var min tippoldemor.Dersom du slår opp på hjemmesida mi; home.online.no/~pstakvik/ finner du henne, samt endel etterkommere og aner.hilsen Per Stakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.