Gå til innhold
Arkivverket

[#4675] Er kirkebökene tilgjengelige på mormonernes site?


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Har mormonerne mikrofotografert alle norske kirkeböker og er disse tilgjengelige på nettet? Det höres nærmest utopisk ut egentlig... Alle döpte, konfirmerte, vigde, döde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei jeg vet ikke om alle er mikrofilmet.Men av erfaring så er det jo en del tilgjenglig der.Det må prøves. Mvh.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Det som mormonerne har filmet finnes alt i hovedtempelet i Salt Lake City, Utah, USA. De har så kirker/sentre over hele "verden", hvor man så kan låne inn fra SLC. Dette tar imidlertid tid å få disse filmene til f.eks. Norge, og de kan ikke lånes hjem, men leses f.eks. i "mormonerkirken" i Hekkveien i Oslo.Det som ligger tilgjengelig på internett er det som er dataregistrert av "mormonerne", noe er avskrift av kirkebøker, annet er "donert" av slektsforskere. Det er veldig mye online for Norge, særlig de sørligste fylkene (sør for Trøndelag).Veldig mye av det som er registrert er reg. av amerikanere som ikke har "peiling" på norske navn, derfor må man være ganske kreativ med søkingen. Det er også veldig mye som er feil, mye som er "cirka". Det som er reg. er stort sett dåp og giftermål, en del "birth", da tror jeg det ikke dratt ut av kirkebøker men av donerte slektsfiler. Men, som alltid, uansett hva man finner på nettet så må dette sjekkes mot originalkildene, og da er det Familysearch.org er glitrende, søke søke, så ta med til f.eks. arkivet eller biblioteket for å sjekke sjekke!Jeg vet ikke om mormonerne har noe senter i nærheten av deg, men det finnes i hvertfall mange i Nederland. Disse er også åpne for "ikke-mormonerne".Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Desverre er ikke mormonerkirkens arkiver så innholdsrike som de selv vil ha det til: de samme personene er ofte både dobbel- trippel- og fire ganger registrert med de samme opplysningene, ofte med litt variasjon. Og det er såpass mye feil og usikkerhet at alt må tas med mange klyper salt. Men når det er sagt, så kan man også gjøre mange interessante funn, jeg har selv bl.a. funnet en barnerekke på ti der jeg trodde det var fem (det gikk en pause på mange år, og så kom det barn igjen, jeg hadde ikke bladd meg tålmodig nok framover.) Og det er i allefall en egenskap ved arkivet som er udokumentert, men som det er viktig å vite om (og som paradoksalt skyldes en feil): dersom du leter forgjeves, så slå av valget av Norge under Country, og prøv igjen. Jeg har flere ganger funnet slekt (registrert, viste det seg, under NOR(TH CONNECTICUT) som skulle vært under NOR(WAY) (!)), og ved å slå av Norway finner du også amerikanske hjemmesider med NORSK slekt. Forunderlig nok ligger de ofte under USA i stedet for NORWAY. Man må med andre prøve seg fram. Prøv også søk på Gårdsnavn uten begrensninger (bare skriv inn gårdsnavn, pog ingenting mere) (med Norway og uten). Hvis du da går utover tallbegrensningen som er satt (more than 25), så kan du med litt hell finne mye interessant. Heldigvis kan man både gjøre både overraskende og korrekte funn der, men de bør som sagt etterprøves. Mormonerarkivet har utviklet seg raskt de siste årene, kanskje blir svakhetene ryddet vekk etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk skal du ha, Per Håkon, for utfyllende opplysninger. Unnskyld at det tok så lang tid för jeg svarte. Trodde ikke det kom flere innlegg her. Jeg skjönner iallfall nå hvordan systemet kan virke, så jeg vil pröve om jeg kan finne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På alle biblioteker i Norge kan kirkebøker på film lånes,og der har dei kataloger over det som er tilgjengelig-det vil si alt fram til ca 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.