Gå til innhold
Arkivverket

[#4683] Hvem var gift med Ellen Tordenstjerne(Måneskiold)


Gjest Ole A Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole A Johannessen

Hvem var det som var gift med henne ??. og hvor mange barn fikk de. (hun var datter av Henrik Måneskiold). PS: hvor var hun fra ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ifølge slektsforskeren Dion Maaneskjold var Ellen Måneskiold gift med Niels Svendsen Tordenstierne til Gullaug. Hvor hun var fra? Iflg. samme kilde skal hun ha vært søster av en Jens Henriksen Måneskiold som var bosatt i "Risö uti Sverige".Mer om slekten Måneskiold med noen nyttige referanser kan du finne på disse vevsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Rett skal være rett. Den anetavlen jeg hadde referanse til, er ikke lagt ut på nettet av Dion Maaneskiold, men av Dennis Karlsson. Den er imidlertid i stor grad basert på arbeider av Dion.Når det gjelder hvor "Risö uti Sverige" er, så ser jeg etter å ha lest litt mer om det, at det ikke er avklart. Under omtalen av far til Ellen skriver Dennis Karlsson flg.: "Henriks hemort Risöe/Risö/Rise är inte känd. Stiftsberättelsen och Klevenfeldt anför Risöe och Risö.De gamla familjetavlorna och Thiset skriver Rise. I Uppsala distriktet, i Västerbotten och i Östergötland förekommer namnet Risön. I Jämtlamd finns fyra ställen vid namn Rise,men Jämtland var norskt då Henrik levde."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Etter hva jeg har bragt i erfaring var Niels Svendsønn Tordenstierne også gift med Ingeborg Torsteinsdatter Saue, Lier. Men jeg vet ikke hvem av de to konene som var mødre til hvilke barn. Jeg har fått opplyst at Ingeborg var mor til Lauritz Nilsson som igjen var far til Kield Lauritzen Hanevold. Er det noen som vet noe mer? Eller noe mer sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Mine opplysninger sier at Ellen, også kalt Eline(f.ca. 1499-d.ca. 1510) var datter av Henrik Maaneskiold av Rise f. ca. 1471 (Rise i Bohuslen) og Karen Jensen Ribbing. Jeg har også opplysninger om en bror av Ellen som het Jens f. ca. 1499. Jeg har notert at Ellen og Nils ble gift ca. 1506. Jeg vil tro at disse årstallene, spesiellt fødselsåret til Ellen, er veldig usikre, men det kan tyde på at hun døde ung, kanskje uten barn. Jeg har i tillegg en tredje kone; Liv Kittilsdatter, datter av Kittel Østensen fra Vinsvold i Eiker og Eline Helgesdatter fra Hobbelstad i Eiker. Ifølge mine opplysninger ble Nils og Liv gift ca 1512. Nils og Ingeborg ble gift ca. 1515. Jeg har registrert tre barn på Nils; Christoffer f. ca.1508 (Var moren Liv???), Jon f. ca 1515 og Lauritz f. ca.1517. Jeg har også opplysninger om at Lauritz var far til Kjell Lauritzen Tordenstjerne, Haagen Lauritzen og Nils Lauritzen. Kjell var far til Oluf, Svend og Anne som var gift med Oluf Stensen Rolsrud Horn. Oluf og Anne hadde sønnen Sten som er en av mine forfedre(Hvis man skal tro kildene??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Enkelte av opplysningene Roar gir er også referert i boken "Slektene Sørsdal og Svang fra Lier" av Sverre Tveten. Den ble utgitt i 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det er snakk om slekten Maaneskiold vil jeg spørre om det er noen som kjenner til Anne Jørgensdatter Maaneskiold. Hvem var Jørgen sønn av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Berit. Du finner en Jørgen Maanskiold født ca 1634 i Odense , Svendborg, Danmark. Han var sønn av Knud Pedersen og Kirsten Due.i følge familysearch.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.