Gå til innhold
Arkivverket

[#4688] Knud Hanson Eide, Sund i Hdl., f. 1809


Gjest Lars Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

Knud var min tippoldefar. Søker nå opplysninger om hans foreldre evt videre bakover. Han var gift med Sicilie Larsdtr Eide, f. 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magne Foss

Hei ! I FT1865 (DA) finner du Knud (56år) og Sisilie (54) på Eide i Sund. De bor der med en datter på 12 år (Marthe Karine) og en Føderaadskone: Sisilie Olsdtr (81år) enke. Dette synes å være enten Knud eller Sisilies mor.I Vigde i Sund 1729-1815, finnes kun en Sisile Olsdtr som kan passe: Uk. Lars Albrigtsen på Sangholt og Piige Sisselle Olsdtr på Sund: Trolovelse 22.07 - 1810. Dette må da være Sicilie Larsdtr's foreldre.Ut fra dette synes det sannsynlig at Albrigt Larss. (Blind (!), Logerende, Arbeidkarl) ugift 37år på Eide å være Sicilie Larsdtr's yngre bror.Knud's foreldre synes vanskeligere å finne, uten tilgang til kirkebøkene for 1809. Men på www. ancestry.com finnes det 2stk Knud Hansen f. 1809, en i Fana og en i Lindaas, som kan passe, men dette er er ingen fullstendig oversikt.Lykke til videre i dine søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Oddvar Søreide

Gammel sak ,men når en finner opplysningar i ettertid, så får en likevel oppgi disse. Som Svein Magne skriver så er det helt riktig at Sicilie Larsdatter Eide er datter av Lars Albrigtsen Store Sangolt og Siselle Olsdatter Sund. Lars og Siselle budde først på Sund, men flytta så til garden Eide. Når det gjelder far til Knud Hansen Eide, så er dette trulig Hans Lassesen Steinsland. I folketelling 1801 Steinsland er han oppført som gift 3 gang med Malene Olsdatter. Hans Lassesen Steensland var 1.g. med Ragnille Nielsdatter Steensland, 2.g. med Marita Thorsdatter, som var søskenbarn til hans første kone. Under konfirmerte i Sund 1829, står Knud Hansen Steensland 19 år gammel, altså født ca 1810. Foreldre er Hans Lassesen og Malene Olsdatter. Legg for øvrig merke til at datter til Knud i 1865 heter Martha, samme navn som Hans sin andre kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Oddvar! Takker for hjelpen. Ja denne var så gammel at jeg hadde helt glemt den. Men - det er helt korrekt som du skriver, jeg har sjekket mot kirkebøkene for Sund. Knuts foreldre er Hans Lassesen Steinsland og Malene Olsdatter. Han var døpt i desember 1809. Knud og Sicilie ble gift i 1838, og fikk i tillegg til Martha en datter i 1839, kalt Malene. (jeg har ikke funnet flere barn mellom 1839 og 1854).Jeg har prøvd å leite opp opphavet til Hans og Malene, men foreløpig ikke funnet noe konkret (er mange Malene Olsdatter født i Sund rundt 1765, men få Hans Lassesen født rundt 1755). Malene har jeg funnet i listene over konfirmerte i Sund her på DA, men ikke Hans. Kan han ha kommet andre steder fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Malene Olsdatter står oppført med navnet Høyland, når ho gifter seg. Me finn henne under konfirmerte. Faren er nok Ole Jansen Høyland, usikkert kven som er mora, da Ole er enkemann når han gifter seg med Ingebor Iversdatter, oppført som enke i 1801 Høyland. Far til ole Jansen Høyland er nok Jan Olsen Høyland død i 1768 66 år 8 mnd. gammel. Når det gjelder Hans Lassesen, så står han oppført heile tiden med navnet Steinsland når han gifter seg. Dette kan være annen skrivemåte for Larsen og aldermessig kan faren derfor være Lars Nielsen Steinsland gift med Agathe Rasmusdatter, oppført folktelling 1801 Steinsland. Har ikkje sjekka om det finnes skifte etter desse to, isåfall vil nok Hans være oppført om han er deira barn.Tar med for moroskuld: Lars Albrigtsen Store Sangolt f. 1784 d. g. Siselle Olsdatter Sund f. 1790 d. 1879 g. 1810 Busett på Sund, flytta seinare til EideBarn. 01. Cesilie Larsdatter Eide f. 1812 02. Brithe Larsdatter Eide f. 1814 03. Martha Larsdatter Eide f. 1817 04. Oline Larsdatter Eide f. 1821 05. Christi Larsdatter Eide f. 1824 g. Knud Hansen 06. Ane Larsdatter Eide f. 1826 07. Albrigt Larsen Eide f. 1829 g.1867 Anne Vincentsdatter Søndre Toft f. 1836Cesilie Larsdatter Eide f. 1812 g. Knud Hansen f. 1809 Busett på EideBarn. 01. Malene Knudsdatter Eide f. 1839 02. Marthe Karie Knudsdatter Eide f. 1854 g. Mons Olai Nilssen f. 1851 Busett på EideHar du årstall når Lars Albrigtsen døde, hadde det vert fint å få dette oppgitt. Lars var forøvrig søster til min tipp,tipp,tippoldemor Kari Albrigtsdatter Store Sangolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei! Jeg hadde egnetlig sjekka ut Ole Jansen Høiland som far til Malene, men må kanskje se på det på nytt.Lars Albrigtsen dør 20. des.1840 på St. Jørgens Hospital, Bergen. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe. Som du ser av linken døde tre av døtrene hans også der (Marthe, Kari og Anne).Jeg ser at du har oppført Lars Albrigtsens ektefelle, Siselle, som født i 1790. Jeg har vel gått ut fra at hun var født i 1785, bl.a ut fra FT 1865, der hun er oppgitt å være 81 år. Da kan det passe med Sissele Olsdtr Litlekalsøy. Men har du andre opplysninger så skal jeg korrigere dette! Bare send meg en mail, på mailadresse larh-joh@online.no! Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.