Gå til innhold
Arkivverket

[#4693] Christen Hansen Dalborgen, f. 1759 i Vardal


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har satt meg fore etterhvert å kunne sette opp et mest mulig komplett etterslektstre for min 3-tippoldefar, Christen Hansen fra Vardal (1759-1836). Kirkebøkene for Vardal og Hunn som er lagt ut av Gjøvik og Toten Slektshistorielag er uvurdelige i den forbindelse, men jeg håper på denne måten å komme i kontakt med andre etterkommere som kan hjelpe med utfyllende opplysninger.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Kjell!Har du lest bygdeboka for Vardal? Hvist ikke, har jeg noen opplysninger om Kristen som stod der. (Hans foreldre, søsken, kone og barn.)Hilsen Eva Fredriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bygdeboka for Vardal har jeg vært gjennom og fått med meg det som står om Christen Hansen og hans aner og etterkommere. (Bygdeboka inneholder i den sammenheng noen feil som det kostet meg ganske mye arbeid å komme forbi).Men jeg er absolutt interessert i opplysninger/data du måtte ha (også i tilfelle det er noe jeg har oversett underveis).Mvhkjell.hamberg@tm.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg har en del opplysninger om etterslekten til datteren Johanne Christensdatter (1790-1827), især om etterslekten til hennes sønn possementmaker Ole Olsen Schjerven (1822-1889). - Jeg tar direkte kontakt med deg. Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det ser jeg fram til! Med det samme jeg er igang:Har noen noe konkret om sønnen Johannes Christensen (ca.1792- ?). I bygdeboka er han såvidt nevnt og jeg finner ikke noe om ham etter konfirmasjonen i Vardal i 1807. Søsteren Ingeborg (f.1786) ble døpt i Toten hk, og senere gift til Østre Toten, så jeg har en ide om at Johannes kan ha flyttet dit han også.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kjell.Ingeborg Christensdatter f.1787 ble gift med Ole Olsen Grimås. Johannes Christensen Dalborgen f.1794 fikk i 1819, skjøte på gården Brusveen av sin far Christen som tidligere hadde kjøpt denne av Hans Olsen Brusveen. Johannes makeskiftet Brusveen 1832 med Hans Schikkelstad mot Koll og flyttet dit. Johannes ble gift med Kari Paulsdatter Koll f. 1796. (Hun var datter av Paul Johannessen Kolberg f. 1760, og Marte Jonsdatter Vårnes f. 1764. De ble gift 1786. {Paul Johannessen Kolberg kjøpte Koll søndre g.nr.92, b.nr.4 av Christen Paulsen i 1780.})Johannes og Kari fikk disse barna som ble født på Brusveen; Marte (1822-23),- Christian Johannessen Brusveen (1824-) Senere på Rambekk, utvandret USA 1846. Gift med Johanne Hansdatter Haugen fra Gausdal (1821-),- Marte ( 1829-) g.m Jens Hansen Aas ( 1829-) Utvandret USA 1852.- Johanne (1832-)Johannes solgte søndre Koll i 1839 til Peder Johannessen Bjørge.Øvrige søsken av Ingeborg og Johannes var:* Hans Christensen Dalborgen (1782-1863) som overtok Dalborgen, g.m Berte Tordsdtr. øvre Braastad (1793-) Deres sønn Christen Tobias Hansen Dalborgen (1822-1884), g.m Marte Jacobsdtr. Tranberg (1818-1901) overtok Dalborgen. Hans og Berte hadde også datteren Marte Hansdtr. Dalborgen (1820-) som ble g.m Ole Jacobsen Tranberg (1815-1883)som overtok Tranberg. (Marte Jacobsdtr. og Ole Jacobsen er forøvrig søsken og barn av Jacob Olsen Tranberg (1786-1861)og Agnete Amundsdtr. nordre Braastad (1788-) * Johanne Christensdtr. (1787-)g.m. Ole Andersen Skjervum. * Pernille Christensdtr. (1796-) g.m. Ole Tordsen Braastad. * Christian Christensen/Brusveen (1800-) g.m. Oline Holland. * Marte Christensdtr.(1820-)g.m Christian Olsen Sogstad. * Peder Christensen (1824-) g. 1850 m. Marte Maria Magnussen.Opplysningene har jeg fra Per Braastads bok Vardal-slekter. Håper dette var til litt hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Jeg må få henge meg på den interessante Dalborgen historien. Min 3gangertipp het Hans Narvesen Dalborgen født antagelig mellom 1715-1720, begr. 18.12.1774. Ble gift 18.8.1747 med Anne Olsdatter Knappen. Jeg leter etter hans far Narve ?, jeg antar at hans mor var en navnløs kvinne beskrevet i kirkeboken for Vardal, hun ble begravet 4.3.1742 og var da 49 år. Hennes mann het Narve og de bodde på Dalborgen. Er det her noen sammenheng? Takk fra vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kjell.Etter masse forviklinger forsøker jeg på nytt med et innlegg. Når det gjelder Johannes Christensens endelikt blir det mest til å klø seg i hodet av. Finner han ikke under døde i Vardal 1832-1853, heller ikke i FT 1865. Enten er han flyttet/død et annet sted enn Vardal. Kan han ha reist før de andre som dro i 1852-53 til USA tro?Til Tor.Ja, det er samme familie. Jørgen Christensen (1646-1716) er tipp-oldefar til de omtalte Hans - Ingeborg - Johanne - Johannes - Pernille - Christian - Marte og Peder. MEN, i opptegnelsene jeg har foran meg er navnet på hans kone BOVILD ERIKSDATTER DRAGER d. 1716. Skifte 16/12 s.å. Foruten datteren Malene som du nevner (1696-1763) og som i 1718 ble g.m Peder Danielsen Evenrud (1678-1771) V.Toten, så hadde de disse barna: * Christen Jørgensen Dalborgen [som overtar gården] (1684-1759) g.m. Guri Tollefsdatter Rolid (Biri) 1696- * Siri Jørgensdatter g.m. Ole Flikkelshaug * Kari Jørgensdatter g. 1.g.m. Anders Jensen Flikkelshaug. G 2 g.m. Hans Danielsen Jørnset. Til Lars.Christen er ikke bror til Jørgen. Jørgen hadde brødrene * Tor (1768 - før 75.) * Ole (1769) * Peder (1770-) Foreldrene var: Hans Olsen Skaarstad (1740-1775) g. 1763 m- Mari Andersdatter (1725-1803) Han kjøpte øvre Stokke 1773 solgte s.å. Mari ble 2 g. g.m Nils Nilsen (1749-1802), fra Ringsaker.Til Vidar.Mener bestemt å ha vært borti navnene du nevner. Ved et raskt overblikk nå, kan jeg ikke finne de på Dalborgen. Skal kikke litt mer på det.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei alle Dalborgen-samlere!Kan jeg også få slenge meg med her?Riktignok tror jeg at mine folk fra Dalborgen er husmannsfolk derfra, men det kan jo godt være en sammenheng med noen av disse andre tross det.Tidlig på 1700-tallet fikk en Anders Pedersen Dalborgen sønnenPeder Andersen Dalborgen f. ca.1709 i Dalborgen Øvre, død 1781 Dalborgen, g.m. Beret (Dalborgen)Datteren deres Beret Pedersd. Dalborgen f.1751 - d.1820 Finstad, g.m. 20 09 1781 Hans Jacobsen f.1746 Egstadstuen - d.1813 Finstad. (Hans Jacobsen var enkemann etter Anne Johannesdtr.Svartåsen 1746-1780) Hans og Beret var også på Stor-Gryteeie, på Wildåsen og på Finstad over de neste 30 årene.Beret og Hans fikk barna Berthe 1782, Peder 1787, Gurie 1791, Ingeborg 1794.Jeg har en 'løs' Dorthe Pedersdatter Dalborgen g.m. 11 09 1785 Iver Tostensen Sæterlien, uten at jeg har noen bevisbart familieforhold mellom henne og Beret.Jeg ser veldig gjerne at disse folkene blir plassert i en større sammenheng!Hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Rigmor,Takk for opplysningene - det var omtrent som jeg trodde. Beklager; jeg leste av feil: Det er som du sier, hans kone var Burild Eriksdatter, datter av Erik Halvorsen Drager, som var gift 1. Siri Knutsd., g 2. Berte Larsd.Forøvrig har jeg også Peder Danielsen Evenrud's aner om det skulle være av interesse for noen.(Forøvrig er det fortsatt noe rart 'teknisk' her: Jeg oppdager fort mitt 'trippelinnlegg' og forsøkte da å legge inn en kommentar - den kom ikke med. Nå fikk jeg ikke brukt mine 'lagrede personalia' selv om de kom opp.)Vennlig,vårlig hilsen fra Tor på Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Vidar.Det er vel kanskje Narve Hansen Dalborgskogen (1685-1771) som ble født på øvre Napstad Gnr. 44. Bnr. 1, du er på jakt etter. Han er sønn av Hans Axelsen Sandbakke (1666-) på Napstad ?, som igjen er sønn av Axel Pedersen Sandbakke, Kolbu. Narve var gift med Gudbjør Eriksdatter Dalborgskogen, som døde 1761. Her står det at de var uten barn, men jeg tror vel at jeg ville prøvd å finne ut av det på et eller annet vis likevel. Det viser seg jo stadig at feil kan forekomme. Anne Olsdatter Knappen er vel datteren til Ole Monsen f. Knappen, Østre Toten ?*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Hei Rigmor. Dette var interessante nyheter. Det du sier om Anne Olsdtr Knappen er riktig. Det gjelder nå å finne ut om Narve og Gudgjør hadde barn. Vet du noe om den damen uten navn som døde i 1742 og var gift med en Narve fra Dalborgen? Såfremt kirkeboken er riktig så har det vært 2 Narve omtrent samme tid men det er vel lite sansynlig. *et smil fra gamle pensjonist vidar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Vidar.Desverre så finner jeg ikke navnet Narve hverken på Dalborgen nedre, eller Dalborgen øvre (Lille Dalborgen.)Ergo finner jeg heller ingen ukjent dame som døde 1742. Håper du har hellet med deg i din videre leting, så ikke gi opp.Til Eva.På Dalborgen øvre (Lille Dalborgen)ble en Anders Pedersen født i 1661. Han var sønn av Peder Thorgeirsen Skaarstad (1624-) som bruker 1/2 Skaarstad, 2h., 2 1/2 sk. i 1666, fra 1671-1686 i Dalborgen. Det står ingen ting om hvem han ble gift med, eller om han i det hele tatt ble gift. Hans bror Morten overtar ihvertfall og eier og bruker 1 hud i Dalborgen.På Dalborgen nedre blir Berte Christensdatter (1721-1747) gift med Anders Pedersen Skonhovd (1711-1789) Han er sønn av Peder Andersen Skonhovd (1680-1742). De får 10 barn. En av de er datteren Berte (1750-) som blir gift med Amund A. Dal (1744-1816) Finner ingen Peder Andersen Dalborgen som kan passe, så dette passer vel heller dårlig med de opplysningene og datoene du hadde, så da blir det beklageligvis til liten hjelp for deg. Noen Dorthe Pedersdatter Dalborgen har heller ikke dukket opp. Beklager.* Smil * fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Hei Rigmor. Du er jammen rask. Jeg har en liten teori. Kanskje Narve var først gift med den navnløse som døde i 1742 bare 49 år. Det var vanlig før at kvinnene slet med mange barnefødsler og gikk tidlig bort. Så kom kone nr 2 Gudbjør Eriksdatter Dalborgskogen. Den ukjente er funnet i kirkeboka for Vardal, protokoll A 1 Vardal, side 199A. Du har så gode data, hvilke kilder har du brukt? hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Bare en liten kommentar: Sandbakke ligger ikke i Kolbu, men i grenda kalt Smågarda ved Bøverbru i dagens Vestre Toten (men Toten var ett prestegjeld på det aktuelle tidspunkt!). Jeg mener å huske at forbindelsen mellom Sandbakke og Napstad ikke er 100% sikker, men det er vel ikke mye om å gjøre ihvertfall :-) Axel-navnet er veldig lite brukt i Toten-Vardal-distriktet.Siri Knutsdatter, gift med Erik Halvorsen Drager, var en datter av Knut Bjørnerud på Eina i Vestre Toten (nevnt 1612-1656) - hvis noen skulle ha interesse av dette!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen.

Til Tor. Jeg ønsker å vite mer om Peder Danielsen aner, da han er gift med min 4 tipp's søster.Hilsen Eva F. (evafre@frisurf.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Eva,Peders aner: Daniel Hansen Evenrud (1648 - begr. 14.02. 1725) / Anne Gulbrandsdatter (1649 - begr. 29.06.1711) Daniel's far var Hans Pedersøn Berg (1610 - 1679) fra Berg i Nordlia, Ø.Toten. Kilde: Rustadslekten fra Ø.Toten, N.Rustad 1942Forøvrig finner du mye om slekten fra Berg i heftet 'Berg 'i Lien', Otto Adolf Fosmo og Ole Berg.Er det mer du lurter på så mail tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Litt 'ekstra' til Eva og Tor: Anne Gulbrandsdatter var fra Skavang på Helgøya (Nes i Hedmark). Hans Pedersen Berg var gift med Angerd Olufsdatter Tømmerhol - datter av lensmann Oluf Pålsen på Tømmerhol.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Til Vidar.Jeg refererer fra Per Braastads bok Vardal slekter. Den inneholder slektstavler for gårdsnummer 1 t.o.m gnr. 102. Noen gårdsnr. er ikke med. Det gjelder gnr. 23, prestegarden Torestad, gnr. 24 klokkergarden samt gnr. 30, 34, 37, 40 og 103, som ikke er bebodd. Denne boken har Per Braastad gitt ut i et forsøk på å rette opp en del feil i gårdshistorien i Vardal Bygdebok. Han skriver videre at ' Alle feil har jeg ikke fått rettet opp. Det er ikke sikkert at alt jeg har skrevet er riktig.' Alle frasolgte bruk, underbruk og husmannsplasser er ikke tatt med. Vardal har over 340 gardsbruk med over 10 dekar dyrket mark. På enkelte gårder har han ført slekten helt fram til nitti åra. Mange av gårdene i Vardal har gått mye på handel og det er helst de opprinnelige slektene han har prøvd å finne fram.Derfor sier jeg som så mange har sagt tidligere. Sjekk, sjekk og dobbeltsjekk ! Kanskje er teorien din rett Vidar.Lykke til videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Bare en takk til Rigmor for at du så etter mine folk også!Kanskje blir det en tur til Økomuseet på Kapp i fremtiden!Hilsen fra Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Eva F. og Rune,Mer om Oluf (Ole) P. Tømmerhoel: Han var gift med NN Jørgensdatter Tømmerhoel, datter av Jørgen Tømmerhoel nevnt 1615-30. Ole P's foreldre vare Povel Haraldsøn Tømmerhoel, g.m. Anngerd Povel var sønn av Harald Narum.Dette er fra tidligere nevnte 'Berg i Lien'; med enkelte rettinger jeg foretok med hjelp fra bl. a. deg, Rune.(for vel et år siden) Stemmer dette 'fortsatt'??Men hva med Oluf Tømmerhoel, nevnt 1557? Han er i o.n. hefte anngitt å være far til Povel (Olufsen/Haraldsøn)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen.

Hei Tor.Christen Jørgensen Dalborgen, 1684-1759, er min 4 tipp. Han hadde en søster som het Malene, 1696-1763, gift i 1718 med Peder Danielsen Evenrud. Hvis jeg har gale opplysninger, så er det fint om du korrigerer det.Hilsen Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.