Gå til innhold
Arkivverket

[#4696] fedre til Christian B. Borch gift med Andrea Myhrv


Gjest Geir Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Borch

Finnes det ikke en folketelling mellom 1801 og 1865 ? Jeg leter etter fedrene til Christian Bernard Borch som var gift med Andrea Myhrvold. På folketellingen i 1865 ligger de under Prestegjeld Tune (Fredrikstad/Sarpsborg). Da er Christian B. Borch 43 år og hans kone 42. Problemet er da at de ikke er født på forrige folketelling (1801) og det står ingenting om foreldrene i tellingen (1865). Prøver å finne ut mest mulig på nett før jeg går til de fysiske arkivene. Takker for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole A Johannessen

Hei. Det er en liten mulighet for at Christian B. Borchs mor fortsatt lever i 1865 ft. I Fredrikstad er det en dame med navn Karen Borch som er enke og 79 år gml, født i Aker sogn, samt hennes datter Florenthine Marie Borch 32 år, fødested Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Borch

Det er mulig at dette stemmer, men jeg har ingen mulighet til å verifisere det med det jeg klarer å finne av opplysninger her. Hadde sårt trengt noe info fra rundt perioden 1820-1825 for fødselen til Christian B. Borch. Da hadde jeg fått foreldre og muligheter til å sjekke på søsken.G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Her har du hvertfall et giftermål som kan bringe deg videre...(fra Familysearch.org) Christian Bernhard BORCH Sex: M Marriage(s):Spouse: Andrea Caroline MYHRVOLD Marriage: 3 May 1850 Fredrikstad, Ostfold, Norway når du så drar til arkivene, kan du finne fedrenavn i kirkeboka, og, en liten sønn... Arnoldus Ludvig Myhrvold CHRISTENSEN Sex: M Event(s): Christening: 29 Jan 1854 Ostre Fredrikstad, Ostfold, Norway Parents: Father: Christian Bernhard BORCH Mother: Andrine MYHRVOLD BORCHVed denne dåpen kan du finne interessante faddere.. kanskje.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Du har en annen mulighet og, nemlig bygdebok for Tune, villige "oppslagere" finner du på www.slektsbiblioteket.com under østfold-kilder. selvom dine kanskje ikke var gardbrukere... Kanskje... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et spørsmål fra sidelinjen:Vet noen om den nevnte Andrea Myhrvold Borch var søster til dyrlege Johan Myhrvold i Drammen (f.1830 i Trøgstad iflg FT1865). Aldersmessig passer det.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Trolig er Christian Bernhard Borch bror av en Hågine som jeg har undersøkt familieforholdene til. I følge en oversikt som Fredrikstad historielag har laget over Døpte i Fredrikstad 1799-1834, har lærer Mathias Christian Borch og Karen Olsdtr./Knutsdtr. barna en gutt i 1817, Jens Fredrik Hjelm 1818, Julius Olafsen 1820, Hågine 1826, Karen Susanne 1829 og Flora Marie 1833.Hågine var jordmor og enke da hun giftet seg i Eidskog i 1858, og fikk en sønn Bernhard Kristian i 1861. Av søskene har jeg opplysning om at Karen Susanne giftet seg med Ernst Peter Dahl.Hågines far var underlærer ved realskolen i Fredrikstad, og i Fredrikstad bys historie bind II side 284 står det at han døde av kolera i 1834. I kirkebok for Fredrikstad nr. 4 (1816-34)s. 280 blir dette bekreftet, og at han var 51 år.I Statsarkivet i Oslos skifteforhandlingsprotokoll for Fredrikstad, prtk. 4 (1829-58) s.281 og 362 (9. des. 1834 og 8. aug. 1835) kan du lese mer om boet etter underlæreren. Blant annet skulle skomaker Eriksen ha 20 spd. for at den eldste sønnen skulle få gå i lære, og boet skyldte Petterson og Anderson i Borås hhv. 3 og 4 spd.I kirkebok for Aker nr. 11 (1810-19) s. 218b finner du at 14. desember 1814 ble magasinbestyrer, ungkarl Mathias Christian Borch viet til enken Karen Thoresen. Denne Karen skal være identisk med den Karen som ble døpt 14. mars 1790 i Aker og datter av Ole Knutsen, gårdbruker på søndre Linneberg i Aker og Anne Sofia Andersdtr. Kløfta, gift 2. november 1789 i Aker.Mathias Christian Borch var døpt 2. august 1785 på Kongsberg, og sønn av Mathias Christian Borch og Anna Christiane Suur, gift 2. oktober 1784 i Christiania. I kirkebok for Kongsberg nr. 6 (1783-97) s. 283 står det 24. mai 1785 under begravede at "Studios: Mathias Borck, gift Mand, som skal være fød udi Aarhuus i Jülland, gl. 27 Aar, 2 Maaneder og 21 Dage,..."Anna Christiane Suur ble døpt 30. mars 1758 i Vår Frelser i Christiania, som datter av skomaker Nils Jensen Suur og Catharina Engelbrektsdtr. De ble trolovet 1749, gift 1750, og Nils Suur døde i 1759 som skomaker og provisor.Bindeleddet mellom din Christian Berhhard og Hågine må du finne, men lykkes du har du jo noe å fordøye. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.