Gå til innhold
Arkivverket

[#4699] Martha Olsdtr., Fløysand g. 1809


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Jeg har et lite problem: Martha Olsdtr. ble gift 18/6-1809 (Vigde i Hamre) med Jens Wichingsen Ryland. I FT 1801 finner jeg en Marthe, 15 år, på Fløysand - foreldre Ole Andersen Fløysand gift 2. gang med Sygnie Johannisdtr. Søker jeg under gifte i Hamre 1677-1815 finner jeg bare en Ole Andersen som passer: Ole Andersen Fløysand/Enkemann, g. 3/7-1785 med Søgni Nielsdtr. Aadland.Jeg vil tro at det dreier seg om den samme Ole Andersen og den samme Søgni/Sygnie. Jeg vet også at det kan være vanskelig å tyde navn i de gamle kirkebøkene, men kan Nielsdtr. og Johannesdtr. forveksles? Mulig at det har vært en feil innføreing av presten - også det skal ha forekommet. Så kanskje noen kan hjelpe med å finne de rette foreldrene til Martha?Under konfirmerte i Hamre 1750-1807 finner jeg to Martha OlsD, begge fra Fløysand - den konfirmert i 1801, den andre i 1800 på "Festos Ascens: Xsti" - den søndagen/datoen finnes dessverre ikke på DAGE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg så i dag innlegget ditt, jeg har endel papir om Aadland i Meland, dette navnet vil vere fra Søre Aadland,der har nanet Søgni/Sygni gått igjen i flere generasjoner, skal undersøke litt om dette. "Festos Ascens Xsti" vil eg tro er det latinske ordet på Kristi Himmelfartsdag,6.torsdag etter påske. "Festum Ascensions Domini Ascensio Christi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.