Gå til innhold
Arkivverket

[#4704] Er oppgitt alder ved vielse nöyaktig?


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Måtte man "legitimere" seg når man skulle gifte seg? Er oppgitt alder ved vielse m e r nöyaktig enn den som er oppgitt ved andre anledninger, f.eks. i tilflytter/fraflytterlistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil tro man måtte legitimere seg på ett eller annet tidspunkt, i hvert fall den gang man begynte å føre opp FØDSELSÅR ved vielsen. Viet man seg på et fremmed sted måtte man medbringe presteattest fra sitt fødested. Jeg eier en slik etter min oldefar. Min erfaring er likevel at alder ved vielse den gang man bare oppga alder stemmer rimelig bra (+- ett år). Uansett adskillig mer å stole på enn alder ved dødsfall.Jeg vil likevel legge til at fødselsår ikke nødvendigvis alltid er mer pålitelig. Jeg vet av erfaring at fødselsår oppgitt f.eks. i 1875-tellingen og ved barnedåp (foreldrenes fødselsår) kan være feil med mer enn ett år! Min mistanke er at folk har oppgitt en alder, og så har presten "konvertert" den til et årstall...Alder ved innflytteing/utflytting kan også være helt "hinsides", men det kommer litt an på hvem det var det gjaldt og tidspunkt. Folks sikkerhet på egen alder bedret seg antagelig etter hvert som man kommer ut på 1800-tallet. (Men noen holdt selvfølgelig god rede på alderen også før den tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk for innlegget. Det hjelper jo godt, hvis man kan være noenlunde sikker på alderen. Helt sikker kan en kanskje aldri være, hvis en ikke har dåpsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror det Svein Arnolf sier her er nokså presist. Jeg har i allefall sjelden opplevd større avvik enn ett til to år. Og kanskje en liten tendens til at de har oppgitt samme alder selv om de er et par år ifra hverandre i alder. Og kanskje en viss tendens til at jentene har gjort seg yngre enn de var i slutten av tjueårene, og litt eldre enn de var hvis de var svært unge. Den yngste bruden jeg har truffet på var forresten tretten... Ved folketellinger kan man tydeligvis treffe på hva som helst år, 20 år feil er forekommer. En olderfar av meg oppgav alderen til 92, kirkeboka viste at han var 80. Bestemoren min skrev opp navnene på sine mange søsken på sine gamle dager (90 år gammel), og tok opptil 7 år feil på fødselsåret. Det var vel andre ting som var viktigere. De skulle visst hva vi sitter med på fritida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Her er det nok svært forskjellige erfaringer. Min erfaring er at oppgitt alder ved giftermål ser ut til å være "veiledende". Her er det store feil i kirkebøkene og jeg opplever ofte variasjoner på 2-3 år. Etter min oppfatning kan ikke oppgitt alder ved giftermål stoles på. De sikreste data synes å være ved fødsel/dåp så mitt råd Valgjerd er å sjekke flere aldersoppgaver (født/dåp-konfirmasjon-barns dåp o s v) dersom du har anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.