Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anders Haugland

[#4712] Ørbeck og Seeberg

Recommended Posts

Gjest Anders Haugland

Kan nokon hjelpa meg med to gjestgjevarar som dukkar opp i Ølen i Sunnhordland? Det var Jens Knutsson Ørbeck, som det vart halde skifte etter i 1712. Då hadde han ni born, frå to til 26 år. Ørbeck- er tydelegvis eit slektsnamn, men kvar skal eg leita for å finna opphavet til Jens? Det same med Jakob Seeberg, som dukkar opp på gjestgjeveriet i Ølen midt på 1700-talet. Kan nokon setja meg på spor på Seeberg-slekta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg finner Maren Jensdatter Ørbeck g m Jens Hartvigsen Kruse som foreldre til Hartvig i Nykirken 19/9-1728.Og Ørbeck er ett "vanlig" navn i Bergen i den tiden. Seeberg dukker og opp i NK med barn til dåpen 30/8-1747. Jacob Seebergh og Susanna Christine Egenlund (?) en datter Elisabeth Maria . Så du finner sikkert litt om de slektene i Bergen.Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Haugland

Tusen takk for raskt svar!Maren var nok dotter til Sara og Jens Ørbeck i Ølen (f.ca.1701), og Jacob og Susanna Christine var dei neste gjestgjevarane i Ølen. Dei døydde barnlause, så denne dottera Elisabeth Mari må ha døydd ung.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser i min base at Jens Ørbech g. m Anna Madsdat Leem, er rådmann i Horsens ,Jylland. Jeg har kunn ett barn notert. Hans Jensen Ørbech født 16/06-1616 Horsens, død 1686 i Bergen, foged i Finnmark 1639-1661/rådmann i Bergen fra 1663,gift ca 1639 med Christine Sørensdatter Heiberg. Det er notert 7 barn, hvor den siste er Jens "Hansen" Ørbech. Hans Ørbech er gift før 1649 med Christine Cunningham.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kaare Seeberg Sidselrud

Seeberg dukket opp i Tønsberg i siste halvdel av 1600-tallet. Er ellers et tildels utbredt slektsnavn. Meget interessert i hva du måtte ha om Seeberg. Jeg har ganske mye om Seeberg-grenene med utspring i Tønsberg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.